• Home
  • Serwery
  • Jak wpływa serwer na konwersję pacjenta na stronie gabinetu stomatologicznego

Jak wpływa serwer na konwersję pacjenta na stronie gabinetu stomatologicznego

Decydując się na stronę internetową gabinetu stomatologicznego należy pomyśleć nie tylko o jej wyglądzie i treści, ale również o tym, w jaki sposób pacjent będzie wchodził z nią w interakcję. Okazuje się, że wpływ ma na to również serwer. O czym warto pamiętać, wybierając hosting dla swojego gabinetu i jaki wpływ ma to na konwersję pacjenta? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Konwersja na stronie to wykonanie przez odwiedzającego oczekiwanej przez nas czynności. Z perspektywy lekarza, posiadającego stronę swojego gabinetu stomatologicznego, konwersja będzie zdefiniowana jako zachęcenie pacjenta do kontaktu telefonicznego lub rezerwacji wizyty online poprzez formularz czy rejestrację. Na to, czy do tego dojdzie, wpływa wiele czynników.

Na konwersję z pewnością mają wpływ takie rzeczy, jak koszt i jakość oferowanych usług, doświadczenie poparte opiniami innych pacjentów, a także intuicyjna oraz przejrzysta szata graficzna. Pacjenci często chcą też rzucić okiem na to, jak wygląda gabinet, więc dobrym krokiem jest umieszczenie zdjęć na stronie. O wygląd i charakter strony gabinetu może zadbać firma, która specjalizuje się w marketingu dla stomatologów, np. Stomatologia.314.pl. Wykona ona również sesję zdjęciową gabinetu, zadba o obecność w mediach społecznościowych i doradzi, jak stomatolog może zwiększyć widoczność swojej kliniki w sieci.

Warto jednak wiedzieć, że na konwersję ma wpływ również nasz hosting. Dlaczego tak się dzieje i dlaczego hosting ma jakikolwiek związek z tym, czy pacjent z bolącym zębem lub potrzebą ulepszenia stanu swojego uzębienia zdecyduje się umówić na wizytę właśnie u nas? Przeanalizujmy to po kolei.

Czym właściwie jest hosting?

Zacznijmy od podstaw. Hosting jest usługą udostępnienia zasobów, które potrzebujemy do utrzymania strony internetowej gabinetu stomatologicznego w sieci. W ramach hostingu zyskujemy dostęp do serwera WWW (do przechowywania plików strony, takich jak obrazy, skrypty etc.), baz danych (do przechowywania danych wymaganych do działania strony) i własnej poczty e-mail. Umieszczając stronę na serwerze w rzeczywistości umieszczamy ją na maszynie, która jest stale podłączona do Internetu i odpowiada za działanie stron przechowywanych na jej dyskach.

Jako że mamy do czynienia z maszyną, to może ona być bardziej lub mniej wydajna – wpływają na to zastosowane w niej komponenty oraz specyfikacja i narzucona konfiguracja wykupionego pakietu hostingowego. Przekłada się to bezpośrednio na szybkość działania naszej strony internetowej,  dostępność we wszystkich porach dnia oraz bezpieczeństwo przechowywanych danych. Pacjentom bardzo zależy na tym, aby móc wejść na stronę stomatologa o każdej godzinie, bez względu na to, czy to środek nocy, czy południe. Te wartości mają bardzo duży wpływ na widoczność gabinetu w sieci oraz konwersję pacjenta.

Hosting wpływa na szybkość działania strony WWW

Aby osiągnąć wysoką konwersję, trzeba zapewnić szybkie działanie strony. Wolno ładujące się strony odstraszają odwiedzających i zwiększają tzw. współczynnik odrzuceń. To wskaźnik informujący o tym, że ktoś wszedł na stronę, ale wycofał się z niej bez przechodzenia na dalsze podstrony. To z kolei oznacza, że prawdopodobnie przeszedł na stronę konkurencyjnego gabinetu stomatologicznego.

Statystyki są bezlitosne – Google pokazał na przykładzie urządzeń mobilnych, że zwiększenie czasu ładowania strony z 1 do 3 sekund zwiększa współczynnik odrzuceń o 32%, z 1 do 5 sekund o 90%, a z 1 do 10 sekund aż o 123%. Widać to na poniższym wykresie, który pokazuje wzrost współczynnika odrzucenia po zwiększeniu czasu ładowania strony. Ciężko liczyć na konwersję pacjenta, który zniechęci się już w momencie ładowania strony. Przyspieszenie wczytywania strony może się przełożyć na kilkunastu pacjentów więcej w każdym miesiącu.

Źródło: Google/SOASTA Research, 2017.

Na szybkość działania strony ma duży wpływ jej optymalizacja, ale bardzo istotny jest również serwer. Nawet najbardziej zoptymalizowana strona może działać wolno, gdy umieścimy ją na słabym serwerze. Dość miarodajną w tym przypadku wartością jest TTFB (Time to First Byte), czyli – w dużym skrócie – czas odpowiedzi serwera. To czas potrzebny na rozpoczęcie ładowania strony po kliknięciu w link do niej (lub do jej podstrony). Sprawa jest bardzo prosta – im niższy czas TTFB, tym lepiej. Bardzo duży wpływ na to ma wybrany przez nas hosting oraz ustawiona na nim wersja PHP. 

Wybór hostingu może zadecydować o pozycji w wynikach wyszukiwania Google

Ustaliliśmy już, że serwer może mocno wpłynąć na szybkość działania strony internetowej.  Ta z kolei jest jednym z najistotniejszych czynników, które brane są pod uwagę przez algorytm Google podczas zwiększania widoczności strony gabinetu stomatologicznego w wynikach wyszukiwania. Im strona szybciej się otwiera, tym wyżej wyświetli się wśród wyników wyszukiwania w Google. Oznacza to więc, że serwer ma wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce Google.

Jeśli zatem chcesz, by twój gabinet był widoczny na wysokim miejscu w wynikach wyszukiwania, koniecznie wybierz szybki hosting i zadbaj o czas ładowania strony. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania ma bezpośredni przekład na konwersję pacjenta, czyli zwieńczenie odwiedzin strony gabinetu wykonaniem telefonu do stomatologa lub wypełnieniem formularza rejestracji wizyty.

Twój gabinet w sieci powinien być dostępny bez przerwy

Gwałtowna potrzeba skorzystania z usług dentystycznych może pojawić się o każdej porze dnia. Narastający ból jest w stanie szybko zmotywować pacjenta do znalezienia gabinetu stomatologicznego i umówienia wizyty nawet w środku w nocy. Nie możesz pozwolić sobie na to, aby strona gabinetu miała wtedy przerwę w działaniu. Jeśli pacjent spróbuje wejść na stronę, a zamiast tego wyświetli mu się biały ekran lub komunikat błędu, to bardzo szybko ucieknie, a my utracimy potencjalnego pacjenta. Nie trzeba chyba mówić, że serwer odgrywa w tym wielką rolę.

Słabej jakości hosting będzie narażał stronę gabinetu na przerwy w działaniu. Może to wynikać z problemów technicznych usługodawcy i częstych awarii (zwłaszcza w godzinach nocnych) lub ograniczeń wybranego pakietu. Należy wybrać hosting, który oferuje wysoki poziom stabilności oraz taki pakiet, który nie ograniczy działania witryny. Istotne w tym wypadku jest sprawdzenie opinii na temat danego hostingodawcy – komentarze innych posiadaczy hostingu są najlepszym źródłem informacji odnośnie stabilności usługi.

Zadbaj o bezpieczeństwo i koniecznie zainstaluj certyfikat SSL

Twoi pacjenci muszą czuć się bezpiecznie – nie tylko na fotelu dentystycznym, ale również na stronie twojego gabinetu. Warto budować zaufanie już od pierwszych kroków i wyposażyć swoją stronę w certyfikat SSL. To ta funkcja, która sprawia, że strona otrzymuje przedrostek https zamiast http, a połączenie jest szyfrowane (przesyłane dane są zabezpieczone). Potencjalny pacjent widzi to w formie ikony kłódki obok adresu strony – bez certyfikatu SSL wyświetli się informacja, że strona jest niezabezpieczona.

Certyfikat SSL jest istotny z wielu powodów. Przede wszystkim daje pacjentowi jasny sygnał, że dbasz o bezpieczeństwo jego danych. To istotne zwłaszcza wtedy, gdy na stronie masz formularz rejestracji wizyty, w którym pacjent podaje swoje dane osobowe. Gwarancja bezpieczeństwa przekłada się na większą konwersję. Oprócz tego SSL jest kolejnym czynnikiem branym pod uwagę przez Google przy pozycjonowaniu strony, więc wpływa na widoczność gabinetu w wynikach wyszukiwania. A jak już wspomnieliśmy, wyższa pozycja w Google bezpośrednio przekłada się na konwersję, np. wzrost ilości telefonów od potencjalnych pacjentów.

Warto wybrać więc hosting, który oferuje bezproblemową instalację certyfikatu SSL wraz z jego automatycznym przedłużaniem. Dobrze mieć to na uwadze, aby spać spokojnie i nie martwić się koniecznością ręcznego odnawiania certyfikatu. 

Podsumowanie

Jak widać, wybór hostingu ma dość spore znaczenie na konwersję pacjenta na stronie gabinetu stomatologicznego. To branża, w której trzeba pamiętać o specyficznym profilu osoby odwiedzającej stronę. Będzie to często pacjent, który może być rozproszony bólem i poirytowany koniecznością wizyty lekarskiej. Tak, jak zapewniamy mu odpowiednią opiekę w gabinecie lekarskim, tak i na stronie należy zapewnić mu odpowiednie warunki do komfortowego przejrzenia oferty i łatwego kontaktu w celu rejestracji wizyty.

Nieodzowne w tym wypadku będzie zapewnienie szybkiego działania strony. Musimy zadbać również o to, aby strona była zawsze dostępna i obfitowała w jak najmniejszą ilość przerw w działaniu – prawdopodobieństwo, że ktoś powróci na stronę gabinetu maleje z każdą nieudaną próbą otwarcia strony. Komunikaty o błędach wzbudzą jedynie brak zaufania i poczucie braku profesjonalizmu. Nie należy także zapominać o certyfikacie SSL, który jest gwarancją bezpieczeństwa przekazywanych danych – jego brak wraz z komunikatem o niezabezpieczonym połączeniu może skończyć się ucieczką potencjalnego pacjenta, zwłaszcza, gdy mamy na stronie system rejestracji wizyt.

Zdajemy sobie jednak sprawę, że zapewnienie silnej pozycji strony gabinetu stomatologicznego na wszystkich frontach może być przytłaczające – w takiej sytuacji warto skorzystać z usług wyspecjalizowanych w tym firm, takich jak Stomatologia.314.pl. Specjalizują się oni w tworzeniu stron dla stomatologów, w wykonywaniu sesji zdjęciowych gabinetu, a także w usprawnianiu widoczności strony gabinetu w sieci i mediach społecznościowych. Poradzą oni również, jaki hosting wybrać i po ukończeniu strony internetowej umieszczą ją na rekomendowanym serwerze.

Tags:, , ,

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Facebook - LH.pl

Page plugin Facebook nie działa poprawnie. Proszę włączyć śledzenie w ustawieniach przeglądarki.