• Home
  • Inne
  • Trendy w web designie na rok 2018 – sprawdź jak powinna wyglądać Twoja strona

Trendy w web designie na rok 2018 – sprawdź jak powinna wyglądać Twoja strona

Wystarczy przypomnieć sobie Internet sprzed 10 lat, żeby zobaczyć jak bardzo zmienił się wygląd stron WWW i chociaż web design to nie pokaz mody, to ta również ma w nim ogromne znaczenie.

Aby pokazać Wam na co warto zwrócić uwagę w nadchodzącym sezonie, zadałam kilka pytań ekspertowi i mam nadzieję, że odpowiedzi pomogą Wam udoskonalić wygląd stron WWW, a być może całkowicie je odświeżyć. Pamiętajcie, że dobrze przemyślana i funkcjonalna strona świadczy o Waszym profesjonalizmie, może ułatwić Wam zdobycie nowych odwiedzających oraz doprowadzić do zwiększenia liczby klientów.

Wojciech Kot, Digital Designer w agencji V&P opowiada o CMSach przyjaznych dla początkującego twórcy, dobrym i złym designie WWW, a także firmach, które wyznaczają trendy w tej dziedzinie. Zapraszam do lektury!

trendy w web designie na rok 2018

Co Twoim zdaniem będzie trendem numer jeden i bez czego nowoczesne strony nie będą mogły się obyć?

Technologie, którymi obecnie dysponujemy pozwalają na tworzenie coraz to bardziej zróżnicowanych graficznie projektów. Trendy przy tym, zmieniają się na tyle dynamicznie, że z punktu widzenia projektanta, na dzisiejszym etapie trudno przewidzieć typowy numer jeden. Osobiście myślę, że mimo dosyć mocno utartych przez kilka ostatnich lat schematów, powinniśmy dbać o pewną różnorodność proponowanych użytkownikom rozwiązań. Uważam jednak, że aspektem, bez którego nowoczesne strony nie będą mogły właściwie funkcjonować i o którym nie wolno zapominać, to użyteczność, zarówno desktopowa jak i na urządzeniach mobilnych. W obecnych czasach, niestety te kwestie nadal często są zaniedbywane i nie zawsze wszystko działa i wygląda tak jak należy.

Fonty- czy one również ulegają modzie?

Zdecydowanie tak. Cieszę się, że czasy powszechnego typograficznego miszmaszu odchodzą  powoli do lamusa. Obecnie obserwujemy trend minimalistycznych i wyraźnych fontów, coraz śmielej łączonych z odważniejszymi formami, takimi jak autorskie typograficzne ilustracje, asymetryczne układy tekstów, mikroanimacje i duże boldowane nagłówki.

Kilka lat temu wszyscy zachwycaliśmy się surowymi, skandynawskimi wnętrzami i z chęcią zaczęliśmy przenosić je do własnego życia. Prostotę, a także zastosowanie odcieni bieli i szarośli można było zauważyć również na stronach WWW. Czy Twoim zdaniem rok 2018 zapowiada kolorystyczną kontynuację trendu, czy raczej do gry wejdą odważne kolory?

Minimalizm nadal jest obecny, jednak on również ewoluuje. Typowy jeszcze kilka lat temu flat, ustąpił miejsca stylowi material design, wykorzystującemu dodatkowo głębię. W kolorystyce także obserwujemy zmiany. Kreatywni webesignerzy coraz częściej wprowadzają do swoich projektów silne akcenty barwne oraz mniej boją się nieoczywistych zestawień kolorów. Należy jednak pamiętać, aby projekt stanowił nadal spójny byt. Uważam, że odważniejsze koncepty będą jak najbardziej wpisywać się w trendy 2018.

Istnieje kilka popularnych CMSów takich jak WordPress, Joomla, czy Drupal. Który z nich według Ciebie daje największe możliwości, a który jest najbardziej przyjazny dla początkującego twórcy?

Jeśli chodzi o przyjazność dla początkującego twórcy, często wskazywany jest WordPress z uwagi na łatwą konfigurację, darmowy dostęp, duży support oraz sporą liczbę wtyczek. Dzięki inicjatywom pokaźnej społeczności silnik jest cały czas rozwijany, co pozytywnie wpływa na jakość działania. Nie jest to jednak rozwiązanie zawsze idealne. Przez popularność jest on częstym łupem ataków, dawno nieaktualizowane pluginy również mogą powodować luki w bezpieczeństwie.  W przypadku większych serwisów i bardziej zaawansowanych rozwiązań WordPress może stać się niewystarczający. Należy wtedy zastanowić się nad bardziej zaawansowanym CMS’em lub dedykowanymi rozwiązaniami, które posiadają większą dowolność i elastyczność.

Co sądzisz o budowaniu stron w oparciu o gotowe kreatory WWW? Czy rzeczywiście jest tak, że dzięki nim każdy może być webdesignerem?

Gotowe kreatory mogą sprawdzić się w przypadku półprofesjonalnych rozwiązań, lub dla użytku własnego w przypadku osób, które nie obcują z tematami web developingu, a czują potrzebę posiadania bloga/własnej strony wizytówki przy niskim lub zerowym nakładzie kosztów. Przesadą jest jednak stwierdzenie, ze dzięki takim narzędziom każdy może zostać webdesignerem. Z doświadczenia wiem, ze z takich kreatorów często wychodzą niezłe ‚potworki’, których zarówno wygląd jak i działanie pozostawia sporo do życzenia.

Gdybyś miał wymienić kilka marek, które poprzez internetowy wizerunek są prekursorami trendów w web designie, to co to byłyby za firmy?

Osobiście podoba mi się jak Apple prezentuje swoje topowe produkty w postaci stron typu one page https://www.apple.com/iphone-x  https://www.apple.com/imac-pro – mimo wszechobecnego minimalizmu twórcy znajdują miejsce na ciekawe paralaxowe rozwiązania eksponujące odpowiednio produkt. Jeśli chodzi jednak o trendy, warto śledzić strony takie jak awwwards.com lub behance.com. W przypadku drugiego serwisu użytkownik może obserwować interesuje go studia projektowe oraz designerów, otrzymując tym samym powiadomienia mówiące o publikacji nowych projektów, przez swoich ulubionych twórców.

Istnieje coś takiego jak zły design strony internetowej? Jeśli tak, to czy masz swoich „faworytów”, czyli elementy, które się na niego składają?

Oczywiście coś takiego istnieje i występuje. Najczęściej, gdy projektowaniem zajmują się niedoświadczone osoby. Problemy mogą występować na wielu płaszczyznach: źle dobrane fonty, kłócąca się ze sobą kolorystyka, niepoprawne odstępy między sekcjami, źle przemyślana struktura serwisu. Co jakiś czas spotykam się także ze stronami zbudowanymi z  nieudolnie edytowanych gotowych szablonów, posiadającymi pozostałości usuniętych elementów, mających problemy z wyświetlaniem i responsywnością. W konsekwencji powoduje to negatywny odbiór przez użytkowników.

Czy źle zaprojektowana strona może mieć wpływ na gorszą konwersję, sprzedaż, czy zainteresowanie? A może wartościowa treść się zawsze obroni?

Zdecydowanie tak. Strony, których budowa ogranicza odbiór lub swobodny dostęp do treści, lub zwyczajnie nie są atrakcyjne wizualnie, gorzej konwertują. Użytkownicy często zniechęcają się, gdy nie mogą znaleźć w serwisie tego, czego szukają, lub oczekiwanie na pojawienie się treści zajmuje zbyt wiele czasu. Dlatego właśnie projektując i tworząc strony, oprócz dbania o wartościową jakość samego contentu, musimy pamiętać także o jego prezentacji i dostępności.

Jak często powinniśmy odświeżać wygląd własnej witryny?

Uważam, że na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego jakie zmiany mają zostać wprowadzone i czemu mają służyć oraz jaką budowę ma obecna wersja serwisu. Zbyt częsty i nieprzemyślany redesign może być równie niekorzystny jak jego długotrwały brak. Decyzja o odświeżeniu wyglądu powinna zapaść po uprzednim przemyśleniu celu i zakresu oraz zestawieniu swojej strony z trendami obowiązującymi w danym czasie.

Bardzo dziękuję!

Wojciech Kot

trendy w web designie na rok 2018, wojciech kotDigital Designer w agencji V&P. Na co dzień zajmuje się projektowaniem stron internetowych, aplikacji mobilnych oraz Key Visuali kampanii reklamowych. W swojej karierze pracował z takimi klientami jak Audi, Volkswagen, Porsche, Allegro, Kompania Piwowarska.

 

 

Tags:, ,

Account Manager w LH.pl. Na co dzień wspiera klientów w rozwiązywaniu domenowych zagadek, a także doradza w wyborze korzystnych rozwiązań hostingowych. Stawia swoje pierwsze kroki w świecie WordPressa pracując nad własnym miejscem w Internecie.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Facebook - LH.pl

Page plugin Facebook nie działa poprawnie. Proszę włączyć śledzenie w ustawieniach przeglądarki.