Skuteczna reklama w Internecie dla małej firmy

Skuteczna reklama dla małej firmy w Internecie

Czas pandemii zmusił coraz więcej przedsiębiorców do tego, aby ukierunkowali swoje działania przede wszystkim na Internet. Jest to miejsce, które daje wiele możliwości i prawie każdy ma szansę, aby osiągnąć zamierzony cel. Efektywna reklama pozwoli Ci na dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów. W tym artykule dowiesz się, czym jest skuteczna reklama w Internecie dla małej firmy i jakich użyć narzędzi, aby zrealizować swój plan. Nie wszystkie poniżej przedstawione sposoby sprawdzą się dla każdej firmy. Pamiętaj, aby każdy sposób przeanalizować pod kątem rodzaju działalności, jaki prowadzisz.

Reklama w Internecie dla małej firmy a grupa docelowa

Przed podjęciem jakichkolwiek działań związanych z promocją swojej firmy w Internecie warto zastanowić się nad grupą docelową klientów. Zastanów się, do kogo kierujesz swoje produkty/usługi, czym charakteryzuje się ta grupa i jak przyciągnąć jej uwagę. Jest to jeden z najważniejszych kroków, jakie należy podjąć w celu planowania promocji. Zastanów się nad potrzebami swoich potencjalnych klientów, jakie mają oczekiwania i potrzeby. Odpowiednie zrozumienie grupy docelowej pozwoli Ci na wybór najbardziej optymalnego kanału marketingu dla swojej firmy. Inna forma reklamy przykuje uwagę osób starszych, a inna trafi do ludzi młodych. Pamiętaj, że dotarcie z promocją swojej firmy do każdego nie jest możliwe.

Jak określić grupę docelową małej firmy?

Najprościej jak postawisz się w roli klienta i odpowiesz sobie na kilka zasadniczych pytań. Zastanów się przede wszystkim:

  • z jakimi problemami się boryka?
  • jak wygląda proces zakupu?
  • jakie potrzeby ma Twój klient?
  • jakie kanały komunikacji preferuje?
  • jakim budżetem dysponuje?
  • co ich łączy np. wspólne cechy?
  • jak często korzystają z internetu?
  • jakie jest ich miejsce zamieszkania (np. duże/małe miasta)?

Po określeniu grupy docelowej warto skupić się na konkurencji i na działaniach, jakie podejmują, aby osiągnąć sukces oraz trafić do jak największej grupy klientów. Możesz także odwiedzić ich bloga, czy też FAQ. Poniżej przedstawię Ci zarówno bezpłatne, jak i płatne sposoby na skuteczną reklamę w Internecie dla małej firmy. Wiadomym jest bowiem, że każdy dysponuje innym budżetem i możliwościami marketingowymi.

Bezpłatne sposoby a skuteczna reklama w Internecie dla małej firmy

Wielu specjalistów od marketingu wychodzi z założenia, że płatne formy reklamy powinny być jedynie dopełnieniem bezpłatnych form promocji. Warto pamiętać, że małe i początkujące firmy przeważnie nie posiadają dużego budżetu, który można wykorzystać na promocję swojej firmy. Poniżej wskaże Ci kilka podstawach miejsc, w których powinna być widoczna Twoja firma, niezależnie od tego jaką formę działalności prowadzisz.

1. Google Moja Firma

Google Moja Firma pozwala na pokazanie firmy w Internecie każdego przedsiębiorcy. Panel ten jest bardzo intuicyjny i prosty w obsłudze. Co istotne, założenie konta jest bezpłatne. Firmy, które założyły tam konto i utworzyły swoją wizytówkę stają się bardziej wiarygodne dla potencjalnych klientów. W porównaniu do innych firm, które nie posiadają swojej wizytówki w większym stopniu zachęcają do zapoznania się z ofertą i skorzystania z usług, czy też zakupu produktów. Utworzenie konta w Google Moja Firma stanowi pewnego rodzaju współczesną wizytówkę Twojej działalności. Wizytówka zawiera podstawowe informacje np. nazwa, lokalizacja, godziny otwarcia, telefon kontaktowy, adres, czy też opinie pozostawione przez dotychczasowych klientów. W ramach tej usługi możesz także dodać zdjęcia budynku firmy, pracowników, czy też Twoich dotychczasowych realizacji.

Skuteczna reklama w Internecie dla małej firmy - wizytówka Google Moja Firma.

2. Profile w Social Media

Kolejnym bezpłatnym i istotnym krokiem jest utworzenie swojego profilu firmowego na portalu społecznościowym. Jedną z podstawowych platform społecznościowych, na których warto utworzyć konto jest Facebook . Posiada on największą liczbę użytkowników w porównaniu do innych portali społecznościowych. Korzystają z niego zarówno ludzie młodzi, jak i starsi co pozwala na dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów. Istnieje wiele platform społecznościowych. Zapewne z biegiem czasu pojawią się nowe zyskujące na popularności. Proces tworzenia konta na Facebooku nie jest skomplikowany.

Innymi popularnymi portalami są Instagram, Twitter, czy też Linkedin. Coraz większą popularnością cieszy się także TikTok. Cała działalność TikToka opiera się przede wszystkim o zamieszczanie różnego rodzaju zdjęć oraz krótkich filmików. Wybór dogodnej dla Ciebie platformy zależy przede wszystkim od rodzaju prowadzonej działalności. Zasadniczo im jesteś bardziej aktywny w Internecie, tym lepiej. Nie mam tu na myśli kopiowania wpisów z jednej platformy do drugiej. Warto skupić się natomiast na tworzeniu wartościowych treści w oparciu o odpowiednią strategię działania.

3. Pozostałe portale ofertowe

Istnieją także inne portale, które pozwolą Ci na poinformowanie użytkowników Internetu o swojej firmie i ofercie jaką do nich kierujesz. Przykładem tego typu portali jest np. Znany Lekarz (dla branży medycznej), OLX (głównie dla ogłoszeń lokalnych), czy też Oferteo (głównie dla branży usługowej). Tego typu stron jest naprawdę bardzo dużo, nie sposób wymienić je wszystkie.

4. Odpowiedni Content Marketing

Do bezpłatnych form promocji Twojej firmy należy zaliczyć także content marketing. Jest to nic innego, jak treści które udostępniasz użytkownikom np. za pomocą social media lub bloga. Nasze doświadczenie i obserwacje pozwalają nam stwierdzić, że odpowiednio przygotowany content broni się sam. Pozwala przede wszystkim na dobrą komunikację z użytkownikami, jak również umożliwia dopasowanie tworzonych treści i zamieszczanie angażujących infografik (np. pytania, łamigłówki, porady, czy też konkursy). Nawiązując do content marketingu nie mogę przejść obojętnie nie wspominając o Viralach i RTM-ach.

Virale to nic innego jak, treść która rozprzestrzenia się w bardzo szybkim tempie np. w postaci zabawnych filmików. RTM (skrót od Real Time Marketing) to, po prostu, reagowanie na bieżącą sytuację na świecie. Chodzi tutaj przede wszystkim o różnego rodzaju akcje społeczne i charytatywne, a także wykorzystywanie sytuacji, o których głośno, w celu nawiązania do nich w swoich treściach.

5. SEO

Bardzo ważnym działaniem jest także dbanie o SEO swojej strony www. Search Engine Optimisation to po prostu optymalizacja Twoje strony www dla wyszukiwarek internetowych, tak aby znajdowała się ona jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Istotnym elementem jest także sukcesywne prowadzanie bloga. Odpowiednia optymalizacja strony jest dość czasochłonna, natomiast wyniki podjętych działań mogą Cię naprawdę pozytywnie zaskoczyć. Samo stworzenie strony internetowej nie jest problemem. Więcej czasu i trudności może sprawić np. tworzenie treści zgodnych z zasadami SEO. Chodzi tutaj przede wszystkim o pisanie artykułów, które np. będą zawierały odpowiednią ilość słów kluczowych, odpowiednią długość tytułu, nagłówka, akapitów. Tworzenie materiałów w taki sposób, aby Google je polubił i chętniej pokazywał w wynikach wyszukiwania. Szybszą, ale i płatną alternatywą dla SEO jest skorzystanie z płatnych reklam Google Ads, ale o tym wspomnę w dalszej części artykułu.

Sprawdź także: Dobre praktyki SEO w WordPressie

Płatne rozwiązania a skuteczna reklama w Internecie dla małej firmy

Przechodząc do płatnych form promocji swojej firmy warto podkreślić, że jest ich naprawdę wiele. Wszystko zależy od tego na jakim etapie rozwoju jest Twoja firma oraz jakimi środkami dysponujesz. Poniżej przedstawie Ci kilka płatnych rozwiązań promocyjnych w Internecie.

1. Google Ads

Goole Ads jest to nic innego jak płatne reklamy Googla. Można opracować bardzo prostą kampanię, która w prosty sposób dotrze do użytkownika po wpisaniu w wyszukiwarkę odpowiedniej kombinacji słów i fraz kluczowych. Przed wykonaniem jakichkolwik kroków z zakresu płatnych reklam Google Ads, warto zapoznać się z ich poradnikiem. Można bowiem uruchomić kampanię m.in. na YouTube, w różnego rodzaju aplikacjach, kampanie produktowe, czy też na Gmail.

Warto nadmienić, że zasięg Googla stanowi około 90% Internetu. W ich ofercie od jakiegoś czasu znajdziesz także inteligentne kampanie, które wykorzystują wszelkiego rodzaju potencjał pochodzący ze sztucznej inteligencji.

2. Facebook Ads

Zakres działania konta za platformie Facebook opisywałam na początku artykułu. Jeśli chodzi o wykorzystanie płatnych reklam Facebook Ads to pozwolą one na zachęcenie lokalnych klientów do obserwowania profilu Twojej firmy, śledzenia wszelkiego rodzaju nowości oraz promocji. Takie działanie pozwoli na skontaktowanie się klienta z Tobą np. za pomocą Messengera. Wraz z odnotowaniem większej ilości zapytań można odpowiednio skonfigurować automatyczne odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Istnieje także możliwość aktywacji bota, który będzie działał 24h/7. Dzięki temu, nie pozostawisz swojego potencjalnego klienta bez odpowiedzi.

3. Pozostałe platformy marketingowe

Poza wyżej wspomnianymi platformami, które pozwalają na promocję Twojej firmy istnieje wiele innych ciekawych stron. Zazwyczaj, każda platforma pozwalająca na reklamowanie firm, z biegiem czasu nabiera pewnego charakteru i doprecyzowania kategorii reklam jakie udostępnia. Bardzo dużym czynnikiem determinującym w tej kwestii jest przede wszystkim branża. Np. dla stacji benzynowej, czy też myjni samochodowej dobrym miejscem na reklamę będzie Yanosik. W przypadku branży muzycznej ciekawym rozwiązaniem okazuje się wykorzystanie TikToka. Natomiast dla piekarni, czy też restauracji doskonałym kanałem komunikacji może okazać się Facebook. Warto jednak podkreślić, że wykorzystanie jednego kanału nie oznacza, że nie możesz założyć fanpage w innych mediach społecznościowych.

4. Marketing afiliacyjny

Jest to nic innego jak wyznaczanie konkretnych zadań i celów marketingowych osobom, które zajmują się przede wszystkim promocją firmy. Ceny tego typu usług są bardzo rozbieżne, wszystko zależy od rodzaju preferowanej promocji, czasu trwania i posiadanego budżetu. Marketing afiliacyjny więc jest to pewnego rodzaju formą zatrudnienia nowych osób, których zadaniem jest pozyskanie nowych klientów. Możesz to wdrożyć w swojej firmie np. poprzez stworzenie programu partnerskiego. Będzie on działał na zasadzie wypłaty wynagrodzenia, czy też udzielenia rabatów dla klientów.

Sprawdź, narzędzia i metody poleceń w programie partnerskim LH.pl

5. Influencer marketing

Tego typu działania odnoszą się przede wszystkim do zlecenia działań marketingowych (np. promocji nowego produktu) osobie, czy też grupie osób mających duży wpływ na użytkowników. Zaliczamy tu przede wszystkim osoby, które posiadają bardzo dużą ilość wyświetleń na YouTube, ilość obserwujących osób na swoim fanpage’u czy profilu (np. na Instagramie) i posiadają już pewną ugruntowaną pozycję społeczną. Są znane społeczeństwu, przez co mają duży wpływ na promocję nowego produktu chociażby przez polecenie go na swoim blogu lub kanale. Przed podjęciem tego typu współpracy warto prześledzić historię i poznać lepiej influencera, któremu chcesz zlecić promocję danej usługi. Warto również zwrócić uwagę na jego obserwujących, czym charakteryzuje się ta grupa, osób, czy mają jakieś cechy wspólne i co najważniejsze, czy oferowany przez Ciebie produkt sprosta im wymaganiom.

Podsumowanie

Większość z powyższych rozwiązań nie wymaga dokonania opłaty w związku z założeniem konta. Skuteczna reklama w Internecie dla małej firmy nie wymaga tylko i wyłącznie wykupienia dużej kampanii w Google Ads oraz przeznaczenia dużych środków pieniężnych na promocje. Warto na bieżąco śledzić wszystkie nowości marketingu internetowego i wybrać najlepszy wariant dla siebie oraz swojej działalności. Powyższe narzędzia charakteryzują się dużą skutecznością jeśli znajdą się w odpowiednich rękach. Pamiętaj jednak, że przed rozpoczęciem jakiejkolwiek promocji swoje firmy warto przygotować odpowiedni schemat działania.

Zapisz się do newslettera!

Chcesz brać udział w naszych webinarach na żywo i otrzymywać raz w miesiącu porady optymalizacyjne? Dołącz do naszego newslettera.

Default image
Karolina Wierzbińska
Zwolenniczka innowacyjnego podejścia do biznesu w sieci. Od kliku lat głównym zamiłowaniem jest SEO i Content Marketing. Nieustannie śledzi wszelkie nowinki technologiczne. Na co dzień entuzjastka zdrowego trybu życia i miłośniczka wszystkich ras psów.

Dodaj komentarz