Przekierowanie 301 czy 302? Różnice i ich wpływ na SEO

Wyprzedanie towaru oferowanego w sklepie internetowym, zmiana wyglądu strony, wprowadzanie licznych modernizacji to tylko kilka z powodów, dla których można ukryć storę www przed użytkownikami. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy takie działanie zaprzepaści dotychczasowy wysiłek i prace włożoną w pozycjonowanie swojej strony? Jakie zatem wybrać przekierowanie, 301 czy 302? Poznaj różnice i ich wpływ na SEO.

Czym jest przekierowanie URL?

Przekierowanie to nic innego jak pewnego rodzaju wiadomość, która przekazywana jest użytkownikom Internetu, przeglądarkom, jak i również robotom wyszukiwarek. Informuje, że konkretna strona www została przeniesiona pod inny adres. W wyniku zastosowania odpowiedniego przekierowania użytkownicy w sposób automatyczny dowiadują się o nowym adresie. Nie ma konieczności wprowadzania go ręcznie w przeglądarce. Z kolei roboty indeksujące dostają odpowiednią informację o nowej lokalizacji danej podstrony, artykułu czy strony produktu.

Czym jest Przekierowanie 301?

Bardzo popularnym, jak również najchętniej wykorzystywanym przez branże SEO jest przekierowanie tzw. 301. Z angielskiego „moved permanently”, czyli „przekierowane na stałe”. Dzięki temu przekierowaniu masz możliwość przeniesienia strony www na inny adres, tak aby nie utracić jej pozycji oraz wkładu, jaki został włożony w jej sukces.

Wykonanie takiego przekierowania jest niezwykle istotne dla wielu użytkowników. Jasno bowiem wskazuje, że odwiedzana przez nich strona www istnieje, tylko pod nowym adresem. W sytuacji, kiedy odwiedzasz stronę z zastosowanym przekierowaniem 301 i nie skupisz swojej uwagi na pasku przeglądarki, to może się okazać, że nawet nie zauważysz zastosowanego przekierowania.

Przekierowanie 301 wykorzystuje się np. w takich podstawowych przypadkach:

a) zmiana adresu strony z www i bez www

Co takie przekierowanie oznacza w praktyce? Otóż bez względu na to, który z adresów zostanie wpisany w przeglądarkę (np. www.mojadomena.pl albo mojadomena.pl), użytkownik zostanie przekierowany na docelową stronę internetową. Informacje o tym, jak ustawić to przekierowanie znajdziesz w artykule: Przekierowanie domeny z WWW na bez WWW i odwrotnie

b) zmiana nazwy domeny:

Wykorzystanie przekierowania 301 jest obowiązkowym krokiem w przypadku, kiedy zmieniasz adres swojej strony internetowej. Warto je wykonać jeszcze przed przeniesieniem danych, ze względu na fakt że roboty wyszukiwarek nie będą odbierały jej jako nową witrynę, co ma niezwykle istotne znaczenie dla SEO. Informacje o tym, jak zmienić adres swojej strony znajdziesz w artykule: Zmiana adresu strony w WordPressie – krok po kroku

c) przekierowanie z http na https

Jeśli do tej pory Twoja strona nie była wyposażona w certyfikat SSL, to po jego włączeniu i zainstalowaniu na stronie należy stworzyć przekierowanie 301, aby każdy ruch z adresu z przedrostkiem http był automatycznie przekierowany na adres https

Sprawdź także: Jak uruchomić przekierowanie 301

Czym jest Przekierowanie 302?

Przekierowanie 302 ma na celu informowanie użytkowników, jak również przeglądarki internetowe i wyszukiwarki, że na wskazanej stronie www zostało wykorzystane „przekierowanie tymczasowe”, z angielskiego „moved temporarily”. Działanie przekierowania 302 jest podobne do 301, również ma na celu przeniesienie użytkownika na nowy adres www. Jednak w przypadku 301 nie dochodzi do utraty ruchu organicznego. Przekierowanie 302 ma przede wszystkim zastosowanie tymczasowe np. gdy trwają pewnego rodzaju prace modernizacyjne, zawieszona została promocja produktów sezonowych, czy też produkt dostępny na stronie jest chwilowo niedostępny.

Przekierowanie 302 jest dostępne tylko i wyłącznie dla użytkowników odwiedzających konkretną stronę www. Adresy przekierowywanych stron czy podstron nie zostaną usunięte z indeksu wyszukiwarek, przez co nadal będą miały możliwość wyświetlenia się w wynikach wyszukiwania. Takie przekierowanie należy jednak docelowo wyłączyć, gdyż z natury ma ono charakter tymczasowy.

Jak ustawić przekierowanie 302?

Analogicznie do przekierowania 301, wystarczy na serwerze odnaleźć (lub utworzyć) plik .htaccess, który będzie zawierał zastępującą dyrektywę:

RewriteEngine On
RewriteRule ^(.*)$ http://innadomena.pl/$1 [R=302,L]

Redirect 301 vs. 302 – jaka jest różnica?

Znasz już definicję, każdego w tych przekierowań, jak również sposób ich działania. Zarówno przekierowanie 301, jak i 302 ma na celu przeniesienie użytkownika internetu na drugi adres www. W czym zatem tkwi większa popularność przekierowania 301?

Dla osoby odwiedzającej stronę www, nie ma najmniejszej różnicy między zastosowaniem przekierowania 301, a 302. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku odwiedzający odsyłany jest na inny adres www.

Podstawowa różnica natomiast pojawia się dla przeglądarek i robotów. Otóż przekierowanie 302 ma charakter głównie tymczasowy, nie przenosi całego dobytku związanego z SEO na nowy adres strony. Dotychczasowy adres strony pozostaje bez zmian. W przypadku przekierowania 301, które ma charakter stały, dochodzi do przeniesienia prawie całej siły SEO na nowy adres.

Zapisz się do newslettera!

Chcesz brać udział w naszych webinarach na żywo i otrzymywać raz w miesiącu porady optymalizacyjne? Dołącz do naszego newslettera.

Default image
Karolina Wierzbińska
Zwolenniczka innowacyjnego podejścia do biznesu w sieci. Od kliku lat głównym zamiłowaniem jest SEO i Content Marketing. Nieustannie śledzi wszelkie nowinki technologiczne. Na co dzień entuzjastka zdrowego trybu życia i miłośniczka wszystkich ras psów.

Zostaw komentarz