PrestaShop czy WooCommerce – jaką platformę dla siebie wybrać?

PrestaShop czy WooCommerce

Jeśli podjąłeś już decyzję o otwarciu sklepu internetowego, to z pewnością jedną z pierwszych zagwozdek będzie wybór odpowiedniego oprogramowania. Na jakim silniku stworzyć sklep internetowy? PrestaShop czy WooCommerce?

W Internecie nie brak reklam rozwiązań abonamentowych, które kuszą niskimi kosztami na start. Niestety, w przypadku rozwiązań SaaS (oprogramowanie jako usługa) jesteśmy ograniczeni jeśli chodzi o samodzielne modyfikacje i często za dodatkowe integracje lub funkcjonalności trzeba płacić, a i wybór tych rozwiązań jest mniejszy. Jeśli chcesz być w pełni właścicielem swojego sklepu internetowego, warto skorzystać ze sprawdzonych rozwiązań, które w przyszłości dadzą Ci możliwości rozwoju wedle życzenia.  Wielu specjalistów doradza wybór silnika monolitycznego open-source, którego przykładami są właśnie PrestaShop i WooCommerce. 

Oba rozwiązania cieszą się ogromną popularnością. Z PrestaShop korzysta już ponad 300 000 sprzedawców na całym świecie, natomiast szacuje się, że blisko 30% działających sklepów internetowych to WooCommerce. Taka popularność pozwoliła na wyrobienie sobie opinii wśród użytkowników, a także specjalistów w zakresie marketingu internetowego. 

Który silnik wybrać? Jak dopasować rozwiązanie do swoich potrzeb? Jakie są wady i zalety obu platform? Jaka jest różnica w pozycjonowaniu sklepu opartego o WooCommerce i PrestaShop? Zapoznaj się z naszą analizą i wypowiedziami naszych Partnerów, doświadczonych developerów. 

PrestaShop czy WooCommerce – który silnik wybrać?

WooCommerce to rozwiązanie oparte o najbardziej popularny silnik stron internetowych – WordPresss. Prostota zarządzania sklepem w przypadku WooCommerce może być zarówno jego zaletą, jak i wadą. Zwolennicy tego rozwiązania chwalą je za dostępność bezpłatnych wtyczek, dużą możliwość wprowadzania własnych modyfikacji, czy stosunkowo niski próg wejścia dla osoby mniej doświadczonej w e-commerce. Przeciwnicy zwracają uwagę na trudności w zarządzaniu sklepem przy dużej liczbie produktów, czy też problemy wydajnościowe.

PrestaShop to zdecydowanie bardziej kompleksowe rozwiązanie dla sklepów, często polecane dla średnich i dużych witryn. Sam silnik stworzony był z myślą o e-commerce, dlatego też więcej funkcji sklepowych jest w nim domyślnie ulokowanych i nie wymaga instalacji dodatkowych wtyczek. Nie oznacza to jednak, że Prestę możemy skonfigurować zupełnie bezwtyczkowo. Niestety, w sieci można spotkać opinie podające w wątpliwość jakość wielu dodatków. 

Oba silniki można byłoby porównywać bez końca, zwracając uwagę na inne aspekty, takie jak społeczność wokół danej platformy, możliwość optymalizacji, czy koszty utrzymania. Skupimy się dziś na kilku najważniejszych kwestiach. 

PrestaShop czy WooCommerce – komu polecić Prestę, a komu WordPressa?

Silnik sklepu powinien być dobrze dostosowany do potrzeb Klienta zarówno pod kątem funkcjonalności, jak i łatwości zarządzania. Każdy sklep musi zrealizować jakiś cel – czasem jest on prosto zdefiniowany jako sprzedaż produktów lub usług, a czasem jest on dodatkiem do już istniejącego biznesu, nie jego głównym źródłem utrzymania. 

Jakie rozwiązania i komu polecają nasi Partnerzy?

“W przypadku sklepów internetowych swoim klientom przeważnie wdrażaliśmy PrestaShop, ponieważ na start dostajemy sklep internetowy, który od samego początku posiada wszystkie potrzebne funkcje do sprzedaży w Internecie. Oczywiście wybór silnika opieramy głównie o ustalenia z Klientem i jego potrzeby, ale także każdą decyzję poddajemy naszej ocenie. Jeżeli Klient kładzie większy nacisk na stronę internetową, z wieloma stronami opisowymi, do tego bloga, którego często będzie aktualizował, a sprzedaż produktów jest tylko dodatkiem do strony, to zdarzało nam się wykorzystywać WooCommerce. WordPressa najczęściej do tej pory wykorzystywaliśmy do wdrożeń ze sprzedażą usług, kursów czy rezerwacji online – tutaj oferta gotowych motywów jest znacznie bogatsza niż w przypadku PrestaShop.

W przypadku, w którym Klient jest głównie zainteresowany sprzedażą (przeważnie tylko produktów), a do tego potrzebuje zaawansowanej obsługi magazynów, czy wdrożenia dodatkowych integracji, sięgamy po PrestaShop i w mojej ocenie jak do tej pory był to zawsze dobry wybór.”

Paweł Mastalerz, LEXCOM.pl

PrestaShop czy WooCommerce – porównanie funkcjonalności

Oba silniki różnią się od siebie zestawem funkcjonalności, które otrzymujemy tuż po zainstalowaniu sklepu na serwerze. Nie oznacza to jednak, że jeden system jest gorszy od drugiego – wszystko zależy bowiem od naszych potrzeb i tego, jakiego rodzaju sklep chcemy zbudować.

WooCommerce jest systemem, który zapewnia najbardziej kluczowe funkcje potrzebne do uruchomienia sklepu. Jeżeli jakichś funkcji nam zabraknie, konieczne będzie ich doinstalowanie – zaletą z pewnością jest możliwość korzystania z bogatego repozytorium wtyczek do WordPressa, zarówno darmowych, jak i płatnych.

PrestaShop z kolei jest systemem skrojonym typowo pod e-commerce, więc tuż po instalacji otrzymujemy nieco więcej funkcji bez konieczności instalacji dodatkowych modułów, np. wbudowana możliwość tworzenia sklepu w wersji wielojęzycznej. W przypadku, gdy czegoś zabraknie, pojawi się konieczność instalacji modułów, które są płatne w znacznie większej ilości przypadków niż w przypadku WooCommerce.

Co najważniejsze, należy pamiętać, że mimo różnic na start, najprawdopodobniej żaden ze sklepów nie obędzie się bez instalacji dodatkowych wtyczek lub modułów. Każdy sklep jest inny i żadne oprogramowanie nie posiada domyślnego zestawu funkcji, który odpowiadałby potrzebom absolutnie każdego właściciela e-commerce. Wystarczy spojrzeć chociażby na metody płatności czy dostawy – tu najprawdopodobniej zarówno WooCommerce, jak i PrestaShop będą wymagały doinstalowania modułów integrujących rozwiązania, z których akurat Ty chcesz korzystać w swoim sklepie.

O porównanie funkcjonalności zapytaliśmy naszych Partnerów.

“Zarówno WooCommerce i PrestaShop domyślnie zapewniają takie funkcje, jak: 

– Sprzedaż produktów fizycznych. 
– Sprzedaż produktów cyfrowych. 
– Sprzedaż produktów z wariantami (różne kolory, rozmiary, funkcje). 
– Zarządzanie magazynem i proste śledzenie stanów magazynowych. 
– Tworzenie kuponów i promocji cenowych. 
– Możliwość dodania galerii zdjęć do produktów. 
– Wysyłka e-maili z potwierdzeniem zamówienia. 
– Proste statystyki sprzedaży. 
– Płatności przelewem. 

Aby stworzyć w pełni funkcjonalny sklep na WooCommerce, trzeba zainstalować kilka tak zwanych wtyczek, które rozszerzają możliwości sklepu. Ich ilość zależy od potrzeb Klienta. Kilka przykładów:

– Wtyczka do obsługi bramek płatności.
– Wtyczka, która umożliwia zaawansowane ustawienia dostawy.
– Wtyczka do wystawiania faktur.
– Wtyczka do generowania raportów.
– Wtyczka do edycji pól formularza zamówienia.

PrestaShop to kompletny system sklepowy, domyślnie po zainstalowaniu zawiera w sobie najważniejsze funkcje, które są potrzebne do sprzedaży produktów przez internet. Kilka funkcji dostępnych od razu po instalacji sklepu:

– System wystawiania faktur.
– Zaawansowane ustawienia dostawy.
– Zaawansowany system statystyk.
– Moduł wielojęzyczny (możliwość zmiany języku sklepu).

Obydwa sklepy mogą być rozbudowane o nowe funkcje. WooCommerce posiada więcej bezpłatnych rozwiązań, które w prosty sposób rozbudowują jego funkcjonalność. PrestaShop również może być rozszerzony o nowe funkcje przy pomocy modułów. W większości przypadków moduły rozszerzające funkcjonalność sklepu są płatne. Ich ceny wynoszą od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.”

Krzysztof Gonet, netgonet.pl

“Dla wielu naszych klientów ważnym aspektem w przypadku sklepów internetowych jest wielojęzyczność i tutaj ponownie PrestaShop na start oferuje więcej – dodanie kolejnych języków czy walut to kwestia kilku minut, wystarczy wejść i zainstalować (zaimportować) potrzebne dane.”

Paweł Mastalerz, LEXCOM.pl

PrestaShop czy WooCommerce – łatwość zarządzania i dostępność wsparcia ze strony społeczności

Sposób zarządzania sklepem jest bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze oprogramowania. Musimy bowiem ocenić nie tylko swoje doświadczenie i umiejętności, ale także czas, który chcemy poświęcać na dodawanie nowych produktów czy wprowadzanie modyfikacji. 

Z którym silnikiem sklepu lepiej poradzi sobie osoba początkująca?

Osoba początkująca z pewnością będzie poszukiwała odpowiedzi na swoje pytania w Internecie, wpisując frazy typu “Jak ustawić XYZ w WooCommerce/PrestaShop”. Wykonując prosty test wyszukiwania konfiguracji kilku podstawowych funkcjonalności sklepu, gołym okiem widać, że poradników dotyczących WooCommerce jest dużo więcej. Większa jest także polska społeczność WordPressa. Tylko na Facebooku znajdziemy kilkanaście grup wsparcia, zarówno dla osób początkujących, jak i zaawansowanych. Nie oznacza to jednak, że w sieci nie znajdziemy wsparcia w konfiguracji sklepu na Preście. 

Obiektywnie oceniając, popularność WordPressa determinuje liczbę dostępnych o nim materiałów, zwłaszcza, że część zmian, które możemy chcieć wprowadzić mogą dotyczyć nie tyle samego WooCommerce, co właśnie WordPressa, o którym mówi się dużo. 

“W mojej ocenie osoby początkujące szybciej uruchomią sprawnie działający sklep na PrestaShop, niż na WooCommerce, ale firmy które specjalizują się we wdrożeniach WooCommerce i posiadają lub znają sprawdzone rozwiązania (wtyczki), na pewno wdrożą sklep internetowy, który nie będzie odbiegał funkcjonalnościami od PrestaShop.”

Paweł Mastalerz, LEXCOM.pl

Zarządzanie sklepem na WooCommerce i PrestaShop

W sieci znaleźć można nieco uwag dotyczących sposobu zarządzania sklepem na WooCommerce. Jako wady tego rozwiązania, często wskazuje się trudności w zarządzaniu dużą liczbą produktów, a także “ukrycie” konfiguracji niektórych podstawowych funkcji w kokpicie. Co na ten temat sądzą nasi Partnerzy? 

“W WooCommerce po lewej stronie znajduje się pasek boczny, który pozwala na szybki dostęp do wszystkich funkcji strony i sklepu. Niestety większość funkcji dotyczących sklepu jest schowana głębiej w strukturze menu.

W PrestaShop układ panelu jest podobny do WooCommerce – po lewej znajduje się boczne menu z najważniejszymi opcjami. W tym przypadku najistotniejsze opcje dotyczące zarządzania sklepem są widoczne od razu, co ułatwia ich konfigurację.”

Krzysztof Gonet, netgonet.pl

PrestaShop czy WooCommerce – bezpieczeństwo sklepów

Rozpoczynając dyskusję o bezpieczeństwie silników sklepów warto podkreślić, że zarówno WooCommerce jak i PrestaShop to oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym. 

W przypadku WooCommerce, kod napisany został przez developerów zespołu WooThemes, a dziś projekt należy już do tego samego właściciela co WordPress – firmy Automattic. Kod rozwijany i testowany jest także przez wolontariuszy, którzy pochodzą z całego świata.
Prócz samego silnika sklepu, do WooCommerce możemy doinstalować szereg płatnych i bezpłatnych dodatków. Wtyczki mogą być tworzone wolontariacko lub w ramach komercyjnych projektów.

PrestaShop również, jako oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym, jest tworzony przy udziale setek deweloperów z całego świata. Kod źródłowy jest udostępniony w serwisie GitHub (podobnie jak WooCommerce) i tam też każdy użytkownik chcący dołożyć swoją cegiełkę może albo zgłosić problem, albo przesłać swoje własne poprawki lub propozycje zmian w kodzie oprogramowania. Oczywiście, propozycja lub modyfikacja kodu musi zostać zaakceptowana przez osoby zarządzające całym projektem. Taki model sprawia jednak, że każdy może zgłosić swoje uwagi lub propozycje zmian, co pomaga załatać potencjalne zagrożenia oraz usprawnić system. Tyczy się tu obu systemów.

Jak taki model pisania kodu wpływa na bezpieczeństwo sklepów i wtyczek?

Dzięki podejściu open source, oba silniki możemy pobrać i zainstalować na swoim serwerze bezpłatnie, ale także ich kod może być wykorzystywany przez osoby, których celem jest wykorzystanie luk bezpieczeństwa, kradzież danych, czy przejęcie zarządzania danym sklepem. 

Niestety w Internecie często można spotkać się ze stwierdzeniami typu: WordPress jest niebezpieczny. Czy są one jednak prawdziwe? W naszej opinii nie – problem bezpieczeństwa leży bowiem bardzo często w sposobie budowania i zarządzania stronami internetowymi. Sklep, któremu nadano słabe hasło będzie tak samo podatny na atak, niezależnie od tego, czy oparty jest o silnik PrestaShop, czy WooCommerce. 

Podobną opinię mają nasi Partnerzy:

“Popularnym mitem jest, iż WooCommerce posiada luki w zabezpieczeniach. Prawdą jest jednak, że najwięcej problemów z bezpieczeństwem wynika zazwyczaj z nieodpowiednio skonfigurowanych zabezpieczeń witryny lub zainstalowania innych wtyczek niskiej jakości, które stanowią furtkę dla hakerów i złośliwego oprogramowania, a także brak zastosowanego firewalla. W kwestii bezpieczeństwa zawsze warto znaleźć eksperta, który nam z tym pomoże.”

Aleksander Misky, wordcare.eu

PrestaShop czy WooCommerce – ile kosztuje budowa i utrzymanie sklepu internetowego

To najtrudniejszy do omówienia aspekt. Cena bowiem zależeć będzie od wielu czynników, począwszy od wyboru wykonawcy i jego umiejętności (freelancer, agencja), przez zaawansowanie samego projektu (zastosowanie gotowych motywów lub pisanie kodu od początku), na budżecie kończąc. Aby jednak dać obraz kosztów budowy sklepu internetowego, o opinię zapytaliśmy naszych partnerów.

“Dokumentacja PrestaShop pozwala na samodzielne zbudowanie własnej platformy sprzedażowej, natomiast w przypadku korzystania z usług agencji interaktywnej wycena będzie indywidualna i z pewnością przekroczy kwotę 3000 pln.” 

Katarzyna Polaszk, youtube.com/katarzynapolaszk

“Cena wykonania prostego sklepu przez freelancera/agencję zaczyna się od kwoty około 2000 zł. Ta kwota będzie wzrastać bez górnej granicy wraz z ilością indywidualnych rozwiązań i zaawansowania całego systemu.”

Jan Cybulski, jancybulski.pl

“Jeżeli chodzi o sam koszt założenia sklepu internetowego na PrestaShop w oparciu o np. gotowy szablon to widełki cenowe są od 1500 do 3000 zł za podstawowy sklep, zaś za indywidualne rozwiązanie musimy liczyć przynajmniej od 10,000 zł wzwyż. Kwota jest adekwatna do tego, czego oczekujemy od sklepu. Jeżeli chodzi o jakieś krótkie prace przy sklepie, to tutaj koszta są zazwyczaj małe, zaczynające się nawet od 40 zł netto za pełną godzinę zegarową.”

Dominik Blachucik, blachucik.pl

Powyższe opinie dotyczą kosztów budowy sklepu. Nie możemy jednak zapomnieć o tym, że sama konfiguracja sklepu to nie koniec kosztów. Sklep internetowy należy bowiem aktualizować, rozwijać i dbać o jego bezpieczeństwo w trybie ciągłym. Twórcy sklepów internetowych często proponują swoim Klientom pakiety wsparcia i zarządzania po oddaniu projektu. Warto z nich skorzystać, jednak zawsze zalecamy by dokładnie przyjrzeć się proponowanym rozwiązaniom i dostępnym kanałom kontaktu w przypadku jakichkolwiek trudności. 

PrestaShop czy WooCommerce – możliwości pozycjonowania

Celem każdego sklepu internetowego jest sprzedaż oraz widoczność w wyszukiwarce Google, która tę sprzedaż będzie wspierać. Rozważając wybór silnika sklepu internetowego nie możemy zatem pominąć aspektu pozycjonowania oraz możliwości, które w tym zakresie daje WooCommerce oraz PrestaShop. 

Czy istnieje jakaś różnica w pozycjonowaniu WooCommerce i Presty?

“Chciałbym, żeby to jednoznacznie wybrzmiało – SEO nie powinno być determinantem wyboru między PrestaShop i WooCommerce. Oba silniki to rozwiązania out of the box i doprawdy w tym kontekście niespecjalnie sobie ustępują. Technologie, z których czerpią są te same. I tu i tam mamy PHP + SQL, więc zasadniczo – back-end i front-end obsłuży w obu silnikach podobnej klasy specjalista. Fakt faktem – przyjęło się, że WooCommerce jest napisany czytelniej (bo nie lepiej), ale sądzę, że to kwestia wysokiej penetracji rynku WordPressem i przyzwyczajenia do tak, a nie inaczej poukładanego kodu. Jedyne co rozczarowuje w PrestaShop to jakość dokumentacji najnowszej kompilacji 1.7, ale jeśli ktoś nie przepada za rozwiązywaniem wad “wieku dziecięcego”, zawsze może zdecydować się na ostatnie wersje 1.6.

Gdybym miał generalizować to development Presty jest jednak droższy od WooCommerce, więc jeśli firma ma w focusie pozyskiwanie dużej ilości ruchu z wyników organicznych Google, a ma ograniczone zasoby w tym obszarze, to procesowanie audytów onsite’owych, rekomendacji agencyjnych będzie przebiegało szybciej i mniejszym kosztem jednak w WooCommerce niż w PrestaShop.”

Adrian Pakulski, paq-studio.com

Który z silników – WooCommerce czy PrestaShop jest bardziej przyjazny dla początkującego pozycjonera?

“Ogromnym plusem WooCommerce jest łatwość pozycjonowania. Bardzo dużo większych i bardziej skomplikowanych Saasowych ma bardzo rozwinięte raporty i statystyki, jednak kwestie optymalizacji są niestety pominięte. WordPress, jako jeden z najpopularniejszych systemów CMS oferuje wiele bezpłatnych wtyczek, również takich, które ułatwiają pracę pozycjonerów.

Jeśli jesteś początkujący w tematyce pozycjonowania i posiadasz prostą stronę internetową, rekomendujemy Ci Yoast SEO w wersji bezpłatnej – to w zupełności Ci wystarczy. Wersja płatna sprawdzi się, jeśli masz już większą wiedzę i wiesz, że funkcjonalności wersji pro mogą Ci pomóc je rozwiązać.

Yoast, w porównaniu z All in One SEO ma także prostszy interfejs i jest bardziej intuicyjny – dlatego lepiej sprawdzi się dla laików. Nie warto też od razu kupować wersji PRO – lepiej najpierw oswoić się z podstawową wersją i po jej opanowaniu rozważyć zakup wyższej wersji.

All in One SEO będzie lepszych rozwiązaniem dla sklepów na WooCommerce – ma więcej funkcjonalności przydatnych dla sklepów internetowych, jednak może wydawać się bardziej skomplikowany w obsłudze, dlatego rekomendujemy używanie go przez specjalistów.

Warto zdecydować się na wersję PRO, kiedy wiesz, że Twój sklep się rozrasta, a Ty, wraz ze wzrostem chcesz utrzymać widoczność witryny i w szybki sposób rozwiązać problemy, które mogą pojawić się po drodze. Tym bardziej, że po najnowszej aktualizacji ilość funkcji wtyczki, zwłaszcza dla WooCommerce jest zdumiewająca.

Korzystając z WooCommerce i opisanych wyżej wtyczek pomagających w pozycjonowaniu witryny czy sklepu, jesteś w stanie zwiększyć widoczność witryny i zadbać o wzrost jej widoczności. Dzięki zaawansowaniu wtyczek, masz wszystko w jednym miejscu, bez konieczności dodawania kolejnych wtyczek (co spowalnia działanie Twojej witryny).“ 

Martyna Drzewiecka-Pikoń, invette.pl

Podsumowanie

Jak widać po wypowiedziach naszych ekspertów oba rozwiązania są bardzo ciekawe i dają szereg różnych możliwości, zwłaszcza dla małych i średnich sklepów.

To, co jest jednak najważniejsze w wyborze silnika to Twoje potrzeby, oczekiwania i budżet. Zanim zlecisz wykonanie sklepu, szczegółowo przeanalizuj swoje cele, przemyśl kształt sklepu, jego strukturę, a także nakłady finansowe, które jesteś w stanie w niego zainwestować. Myśląc o kosztach stworzenia sklepu weź pod uwagę nie tylko jego konfigurację, ale także dalsze utrzymanie i wsparcie.

Niezależnie od wyboru silnika, życzymy Ci jak największej sprzedaży, wysokich pozycji w Google i realizacji założonych celów. Powodzenia! 

Zapisz się do newslettera!

Chcesz brać udział w naszych webinarach na żywo i otrzymywać raz w miesiącu porady optymalizacyjne? Dołącz do naszego newslettera.

Default image
Agnieszka Malińska
Lubi robić internetowe rewolucje, używając "ostrych" argumentów, danych i narzędzi. Od ponad dekady związana z marketingiem internetowym., o którym mogłaby rozmawiać godzinami. Prywatnie matka i żona, lubiąca robić bałagan w kuchni. Fanka kryminałów, podróży i gotowania.