Jak stworzyć opis produktu pod SEO w sklepie internetowym?

Zwolennicy dobrych grafik i zdjęć powtarzają jak mantrę stare, chińskie przysłowie, że “Jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów.” To prawda, że w dobie mediów społecznościowych coraz częściej komunikujemy się za pomocą “pisma obrazkowego”, jednak w sklepie internetowym opis produktu pod SEO nadal pozostaje bardzo ważny.

Opis produktu pod SEO

Tak, jak w sklepie stacjonarnym pracownicy dbają o odpowiednią ekspozycję towaru i jego oznakowanie, tak samo będąc właścicielem sklepu internetowego powinieneś zadbać nie tylko o dobrej jakości zdjęcia, ale także skupić się na odpowiednim opisie produktów. Mimo iż może Ci się wydawać, że potencjalnym Klientom nie będzie się chciało go w całości przeczytać, to warto pamiętać, że opis produktu stanowi najczystszą treść na Twojej stronie, za pomocą której można go znaleźć w wynikach wyszukiwania Google.

Dlaczego opis produktu pod SEO jest ważny?

Prowadząc sklep internetowy powinieneś zrozumieć funkcjonowanie wyszukiwarek internetowych. Na świecie najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google. Mówi się o tym, że obecnie korzysta z niej blisko 92% wszystkich użytkowników Internetu.

Według PBI (Polskiego Badania Internetu) we wrześniu 2020 roku z Internetu korzystało już 27,7 mln Polaków, z czego z wyszukiwarki Google korzysta ponad 96% z nas.

Twój potencjalny Klient właśnie tam skieruje swoje zapytanie, chcąc na przykład kupić gryzak dla niemowlaka. Swoją przygodę rozpocznie od oglądania zdjęć, następnie jednak skieruje swój wzrok na opis produktu. Zacznie czytać między innymi o cechach oferowanego przedmiotu, jego parametrach technicznych, sposobach konserwacji i użytkowaniu. Nie omieszka także spojrzeć na opinie. Jeśli serwis, na który trafi nie zaspokoi jego ciekawości, będzie szukał dalej i odwiedzał inne strony czy sklepy internetowe.

Jeżeli skupisz się tylko i wyłącznie na zdjęciach (co, niestety, jest częstym błędem), a opis produktu będzie ubogi, istnieje duże ryzyko, że Klient :

  • nie trafi na Twój sklep internetowy, ponieważ brak odpowiednich fraz kluczowych w opisie utrudni lub uniemożliwi znalezienie Twojego sklepu w wyszukiwarce,
  • opuści Twój sklep, ponieważ nie znalazł tam wystarczających informacji o produkcie lub karta produktu nie wzbudziła jego zaufania,
  • kupi produkt u Twojej konkurencji.

Teksty umieszczane w sklepie internetowym są jednym z najważniejszych elementów w procesie dotarcia do potencjalnego Klienta, jak i również przekonania go do dokonania transakcji w danym serwisie internetowym. Ma to także duże znaczenie z czystej perspektywy SEO – sklepy internetowe generalnie charakteryzują się nieco większym ryzykiem występowania tzw. “duplicate content”, czyli zduplikowanych treści (te same produkty wyświetlają się w wielu miejscach, brakuje unikatowych opisów). Ważne jest zatem zadbanie o to, aby opis każdego produktu był niepowtarzalny – nie tylko względem innych treści w Twoim sklepie, ale także względem konkurencji. Pod żadnym pozorem nie kopiuj gotowego opisu produktu z innych sklepów.

Jak powinna wyglądać karta produktu?

Na etapie tworzenia sklepu internetowego powinieneś zastanowić się, jak podstrona produktowa powinna wyglądać. Warto posiłkować się pomysłami konkurencji, zwłaszcza tej, która znajduje się wysoko w wyszukiwarce Google.

Wzorowa karta produktu w wersji podstawowej powinna zawierać:

  • nazwę produktu,
  • dobrej jakości zdjęcia produktu,
  • główny opis wraz z informacjami o cenie, dostępności, terminie wysyłki i składzie bądź materiale, z jakiego produkt został wykonany.

Tworząc opis produktu pod SEO i przygotowując podstawowy tekst warto skupić się na najważniejszych elementach produktu, stosując regułę KISS (Keep It Simple, Stupid), czyli ma on być: 

  • krótki ( maksymalnie 1000 znaków ze spacjami)
  • zawierać podstawowe informacje o produkcie,
  • zawierać główne słowa kluczowe, tak zwane frazy prestiżowe.
  • dobieraj słowa kluczowe, które sa powiązane tematycznie z opisywanym produktem lub Twoją branżą

Przy doborze odpowiednich fraz kluczowych może pomóc Ci narzędzie stworzone przez Google – Planer Słów Kluczowych.

Warto oprócz podstawowego opisu zadbać o dodatkowe funkcjonalności karty produktu, jakimi są klikalne elementy zawierające dodatkowe teksty, opinie o produkcie, parametry techniczne, sposoby konserwacji, tabele rozmiarów, czy przykładowe zastosowania produktu.

Nikt nie lubi kupować kota w worku, więc w tych opisach możesz użyć swojej wyobraźni, wejść w “buty Klienta” zachowując zasady:

  • rozbudowanych tekstów
  • prezentowania korzyści produktu
  • przetłumaczenia parametrów technicznych na język Klienta
  • używania fraz długiego ogona typu “buty do biegania po górach”, “buty do biegania po górach zimą”

Długie opisy mogą być urozmaicone o dodatkowe zdjęcia, wideo produktu (lub zdjęcia w 360 stopniach) bądź sposób montażu lub inne charakterystyczne dla danego produktu treści. Możesz także sugerować Klientowi inne produkty, które warto zakupić (produkty/usługi komplementarne).

Przykładem sklepu z ciekawymi opisami produktów może być sklep Agencji Mienia Wojskowego. Widać, że osoba tworząca content bawi się słowem i ciekawie prezentuje produkty zamieszczone w sklepie, np. Zestaw biwakowy.

Im więcej unikalnej treści zawrzesz w opisie produktu, tym większa szansa na skuteczne wypozycjonowanie Twojego sklepu w wyszukiwarce Google. Warto, abyś samodzielnie tworzył opisy produktów, ponieważ, jak już wspomnieliśmy, duplikowanie treści z innych portali wpływa negatywnie na widoczność Twojego sklepu internetowego. Ba, takie działanie jest uznawane za jeden z elementów tzw. Black Hat SEO, czyli zakazanych praktyk pozycjonowania.

Jak zoptymalizować opis produktu pod SEO?

Samo używanie fraz kluczowych w opisach produktów to, niestety, nie wszystko. Należy także zoptymalizować takie elementy karty produktu, jak:

  • Tytuły / nazwy produktów – oznaczamy je nagłówkiem H1, powinny zawierać nazwę producenta, model i cechę wyróżniającą , np “grzechotka gryzak Smoby Cottons” albo “Buty do biegania męskie Nike Pegasus Trail 2 M”
  • Śródtytuły – powinny zachęcać potencjalnych Klientów do dalszego czytania tekstu, ale także zawierać odmiany słów kluczowych. Oznaczamy je jako kolejne nagłówki (H2, H3)
  • Atrybuty “alt” przy grafikach – jeśli dodajesz zdjęcia, to koniecznie opisz, co znajduje się na nim, używając słów kluczowych, np “gryzak dla niemowlaka kauczukowy”. Dzięki temu Google “dowie” się, co znajduje się na obrazie i szybciej pokaże użytkownikom Twój serwis. Umożliwia to także łatwiejsze wyszukanie zdjęcia w Grafice Google, która również może przynieść nieco cennego ruchu.
  • Odpowiednia ilość słów kluczowych – “odpowiednia” nie oznacza “napchajmy tyle, ile się da”. Owszem, nie zapominaj o słowach kluczowych, ale staraj się je wpleść płynnie w opis, który przygotowujesz. Nie przesadzaj z ich ilością i staraj się, aby treść brzmiała naturalnie. Google coraz lepiej rozumie naturalne frazy i odmiany słów. Pisz z myślą o kliencie, mając na uwadze roboty Google, a nie na odwrót. 

Czy wszystkie produkty powinny na stronie być zoptymalizowane?

Każdy, kto zajmuje się marketingiem internetowym powie Ci, że jest to jeden z najważniejszych elementów wpływających na widoczność i pozycję Twojego sklepu. Docelowo warto zadbać o unikalność i poprawność opisów wszystkich produktów umieszczonych w Twoim sklepie.

Zdaję sobie sprawę, że jeśli już masz swój sklep internetowy, w którym znajduje się np. 10 000 produktów, to teraz zaczniesz się zastanawiać nad tym, co powinieneś uznać za priorytet.

W mojej opinii, jeśli chcesz zająć się tym samodzielnie oraz masz czas i chęci, to na “pierwszy ogień” przygotuj opisy produktów, na których sprzedaży zależy Ci najbardziej. Warto przygotować wartościowe opisy dla tych produktów, które:

  • mają największą szansę sprzedaży i przynoszą Tobie duży zysk,
  • za kilka miesięcy będą miały szczyt sprzedażowy związany np. ze świętami czy sezonem na nie,
  • są najściślej powiązane z Twoją branżą i poprzez odpowiedni opis są w stanie wygenerować największą ilość ruchu i wartościową treścią podnieść ranking całego sklepu.

Oczywiście ważnym elementem jest czas indeksowania. Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, gdzie efekty widać po kilku miesiącach pracy. Dlatego też trzeba przyjąć, że optymalizacja powinna nastąpić minimum kilka miesięcy przed planowaną sprzedażą produktu. Istotne jest wcześniejsze planowanie tekstów na swój serwis internetowy. 

Swoim Klientom zawsze doradzałam, aby podchodzili do prowadzenia swojego sklepu w taki sam sposób, w jaki dbają o ogródek – tylko systematyczna “pielęgnacja” może pomóc w tym, aby pozwolił on sprzedawać więcej. W końcu wg ekspertów pozycjonowanie organiczne jest najtańszą i jedną z najskuteczniejszych metod pozyskiwania Klientów, ale wymaga odpowiedniego czasu i działań. 

Zapisz się do newslettera!

Chcesz brać udział w naszych webinarach na żywo i otrzymywać raz w miesiącu porady optymalizacyjne? Dołącz do naszego newslettera.

Default image
Agnieszka Malińska
Lubi robić internetowe rewolucje, używając "ostrych" argumentów, danych i narzędzi. Od ponad dekady związana z marketingiem internetowym., o którym mogłaby rozmawiać godzinami. Prywatnie matka i żona, lubiąca robić bałagan w kuchni. Fanka kryminałów, podróży i gotowania.