Link building – co to jest i jak go robić? Zapis LIVE

Co to jest link building i jak wpływa na pozycjonowanie? Porozmawialiśmy na ten temat na żywo z naszym gościem w ramach cyklu SEO „Twoja pozycja ma znaczenie!” organizowanego przez LH.pl. Zapraszamy do obejrzenia zapisu z transmisji na żywo!

Za nami kolejne spotkanie na żywo na naszej grupie WordPress dla początkujących. Tym razem naszym gościem był Roman Rozenberger z rozenberger.com. Tematem rozmowy było sprawdzenie kondycji SEO swojej witryny oraz spojrzenie na pozycjonowanie przez pryzmat tzw. link buildingu.

Poniżej przedstawiamy streszczenie informacji, które zostały znacznie szerzej poruszone w ramach naszej rozmowy z Romanem Rozenbergerem.

Link building – co to jest?

Link building to jeden ze sposobów pozycjonowania strony, opierający się na pozyskiwaniu linków z innych stron do naszej. Podstawą tego założenia jest szukanie możliwości umieszczenia linku prowadzącego do naszej strony na witrynach, które mają już wysoką pozycję w Google i cieszą się wysokim autorytetem.

Dbając o wartościowe linki wzmacniasz pozycję swojej strony, gdyż dajesz w ten sposób Google’owi jasną informację, że Twoją stronę warto wyświetlić wyżej. Jeśli inny serwis o wysokiej pozycji zdecydował się podlinkować Twoją stronę, to musi to o czymś świadczyć, prawda? Im wyższa jakość i pozycja stron kierujących do Ciebie, tym lepszy efekt uzyskasz w kontekście wzmacniania swojej pozycji.

Link building, a linkowanie wewnętrzne

Linki wewnętrzne to odnośniki prowadzące do innych podstron w ramach tej samej witryny. Najczęściej są to nasze własne odnośniki, którymi powiązujemy tematycznie i strukturalnie treści na swojej stronie. Mogą to być np. linki do innych artykułów na naszym blogu, które szerzej opisują napomknięte zagadnienia. W trakcie LIVE Roman Rozenberger tłumaczy, jak wykorzystać tego typu linkowanie do wzmacniania pozycji poszczególnych podstron w Google . Dyskutujemy także o tym, czy trzeba linkować do innych stron i jak to robić, żeby sobie nie zaszkodzić.

Linki zewnętrzne to z kolei takie, które są umieszczane na zupełnie innych stronach i prowadzą do naszej witryny. Są zatem efektem działań, dzięki którym pozyskujesz odnośniki prowadzące do swojej strony.

Czy link building w Social Mediach wspiera pozycjonowanie?

Z pewnością zastanawiacie się, czy na pozycjonowanie mają wpływ linki umieszczone w postach na Facebooku, wpisach na Twitterze, a także w treściach na Instagramie, LinkedIn oraz innych podobnych serwisach społecznościowych. W rozmowie odpowiadamy na to pytanie i sprawdzamy, co ma na to wpływ.

Jak pozyskiwać linki z innych stron?

Pozyskiwanie linków z innych stron nie jest łatwe, gdyż nie jest to coś, co możesz w pełni zrobić samodzielnie. Dlaczego? To proste: w końcu to właściciel innej strony musi wyrazić zgodę na taki link i dobrowolnie umieścić go dla Ciebie np. w swoim artykule.

W związku z tym pewnie zastanawiasz się, co Ty możesz zrobić, aby inni chcieli umieścić link do Twojej strony. Nie umknęło nam to uwadze i w trakcie dyskusji przyjrzeliśmy się temu, w jaki sposób pozyskiwać linki. Roman Rozenberger zaproponował kilka rozwiązań, zarówno dla początkujących, jak i dla osób, które chcą zainwestować nieco pieniędzy np. w artykułu sponsorowane, możliwe do zamówienia za pośrednictwem takich platform, jak WhitePress, Linkhouse czy Linkbuilding24.

Czy linki z innych stron mogą nam zaszkodzić?

Nie każdy link prowadzący do nas z innej strony jest dobry. W trakcie LIVE podjęliśmy temat tego, jakich linków należy unikać, jakie strony mogą nam zaszkodzić i dlaczego tak się dzieje. Przykładem są chociażby strony dla dorosłych lub te, które opierają się na treściach nielubianych przez Google. Pamiętaj więc, że nie każdy link jest dobry i staraj się uzyskiwać takie odnośniki, które będą stanowić wartość. Liczy się jakość, a nie ilość.

Warsztat i narzędzia wspierające link building

Warto wiedzieć, jak zbadać kondycję SEO swojej strony, aby pozyskiwanie linków miało sens. Dobrze więc zapoznać się z narzędziami, które mogą w tym pomóc, a do podstaw należy zaliczyć Google Search Console i Google Analytics.

Google Search Console pozwala badać widoczność naszej strony w Google, a także analizować wszystkie problemy i błędy. Możesz w ten sposób sprawdzić, czy wszystkie podstrony są indeksowane w Google – jeśli nie, to otrzymasz informację, dlaczego tak się dzieje.

Google Analytics to z kolei rewelacyjne narzędzie do monitorowania statystyk odwiedzin naszej strony. Pozwoli Ci zweryfikować, jak Twoje działania związane z pozyskiwaniem linków wpływają na ilość odwiedzin.

To jednak nie wszystko! Swój warsztat możesz rozszerzyć, wykorzystując dodatkowe narzędzia.

  • Audyt techniczny: Clusteric Search Auditor / Website Auditor / Screaming Frog / SiteBulb / Pulno
  • Widoczność: Senuto / SemStorm / SemRush / Ahrefs
  • Frazy i słowa kluczowe: Senuto / SemStorm / SemRush / Ahrefs / Keyword Planner / Ubbersuggest / Answer the Public
  • Analiza konkurencji: SurferSeo / Senuto / SemStorm / SemRush / Ahrefs
  • Analiza tekstów: SurferSeo / SemStorm / SemRush / Website Auditor Content Editor
  • Monitoring pozycji: Senuto / SemStorm / ASPS / SeoStation
  • Raportowanie: Google Data Studio

Podsumowanie

Wspomniane wyżej zagadnienia zostały szerzej opowiedziane w ramach naszego spotkania, którego zapis możesz obejrzeć na naszym kanale YouTube lub w grupie WordPress dla początkujących. Pamiętaj, że również i Ty możesz mieć wpływ na to, o czym rozmawiamy! Zachęcamy do aktywnego udziału, zadawania pytań, pozostawiania sugestii, a także obecności na transmisjach na żywo.

O wszystkich kolejnych spotkaniach będziemy informować na naszym fanpage’u LH.pl, a także we wspomnianej grupie WordPress dla początkujących.

Default image
Błażej Starosta
Wieloletni webmaster, tworzący serwisy przy użyciu popularnych CMS typu WordPress oraz Prestashop. Ma doświadczenie w prowadzeniu sklepów internetowych i stara się być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami technologicznymi. Uwielbia dzielić się swoją wiedzą, zawsze chętnie pomoże rozwikłać problemy.
Zostaw komentarz