Jak pisać, aby zwiększyć oglądalność strony? Zapis LIVE

Zastanawiasz się, w jaki sposób zwiększyć oglądalność strony? Nie od dziś wiadomo, że jednym z najważniejszych elementów są treści na stronie. Twój content ma znaczenie, a my wraz z Joanną Michalską z Verseo przyjrzeliśmy się, w jaki sposób pisać teksty na stronę, aby wpłynęły one pozytywnie na pozycję witryny w Google.

Na kolejnym spotkaniu z cyklu SEO organizowanego przez LH.pl mieliśmy przyjemność gościć Joanną Michalską z Verseo. Tym razem tematem spotkania był content, czyli treści, które umieszczamy na stronie. Joanna opowiedziała o tym, jakie znaczenie mają teksty umieszczone na stronie, zarówno w kontekście klasycznego bloga, jak i stron firmowych czy nawet sklepów. Podzieliła się radami odnośnie tego, w jaki sposób przygotowywać treści, jak często je publikować, czy warto aktualizować istniejące wpisy oraz na co zwrócić uwagę, aby sobie nie zaszkodzić.

Zapis z transmisji na żywo znajdziesz powyżej w formie filmu na naszym kanale YouTube. Z kolei poniżej znajdziesz streszczenie rozmowy, z którego dowiesz się, jakie dokładnie tematy były poruszane w trakcie spotkania.

Czy treść nadal ma znaczenie? Czy warto mieć bloga?

Rozmowę zaczęliśmy od podstawowego pytania: czy na pewno dalej warto inwestować czas, energię, a nawet pieniądze w treści na stronie? Joanna wytłumaczyła, że temat treści dotyczy wszystkich stron i nadal jest istotnym czynnikiem, który wpływa na pozycję w Google.

Bogate treści na stronie mają sens, gdyż pozwala na naturalne rozbudowanie witryny o nowe informacje zawierające istotne dla nas frazy kluczowe. Ich inteligentne umieszczenie pozwoli bowiem odnaleźć naszą witrynę w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki temu poszerzamy swój zasięg i jesteśmy w stanie dotrzeć do większej ilości osób.

Należy jednak pamiętać, że nie zawsze duża ilość treści jest gwarancją sukcesu. Joanna zwraca uwagę na to, że owszem, content ma spore znaczenie, ale nie zawsze dominuje on tak bardzo, aby zapominać o innych elementach. Często równie ważna jest odpowiednia optymalizacja techniczna strony, lepsze wykorzystanie obecnych treści (np. poprawa ich struktury, wykorzystanie nagłówków, usunięcie zduplikowanych tekstów), wyeliminowanie błędów, czy zwiększenie szybkości ładowania strony. Wiele zależy od charakteru witryny – w takiej sytuacji warto wykonać audyt SEO, który pokaże, jakie elementy są do poprawy.

Gdzie, poza blogiem, umieszczać treści na stronie?

Na stronie firmowej warto zadbać o unikatowe treści na stronie głównej, gdyż ma ona spore znaczenie. Warto także wypełnić unikatową treścią zakładkę „O nas” lub „O firmie”. To dobre miejsce na to, aby wykorzystać je do opisu swojej działalności przy użyciu odpowiednich słów kluczowych. Można także pokusić się o sekcję FAQ, w której odpowiemy na najczęstsze pytania. Te można dodatkowo zbudować w taki sposób, aby odpowiadały na realne, często wpisywane pytania w Google.

W przypadku sklepów internetowych warto skupić się na unikatowych opisach produktów. Jest to niezwykle ważne, aby zadbać o unikatowość tych treści, gdyż Google nie ludzi zduplikowanego contentu. Opisy kategorii produktów również proszą się o to, aby umieścić w nich odpowiednie treści. To często pomijany element, a warto o niego zadbać.

Jeśli nie masz pomysłu na to, aby do swojego sklepu lub strony firmowej dołączyć bloga tematycznego, to dobrą alternatywą jest sekcja Aktualności. Możesz w niej umieszczać np. relacje z obecności na targach, nowinki o świeżo wprowadzonych produktach, a także krótkie porady. Każdą z tych treści da się wykorzystać do tego, aby wypozycjonować swoją stronę.

Jak często publikować treści?

Joanna zwraca uwagę na to, że roboty Google’a lubią, gdy strona zachowuje się w naturalny sposób i jest aktualizowana na bieżąco. Zdecydowanie lepiej jest zachować ciągłość publikacji, które pojawiają się w określonych odstępach czasum niż bombardować witrynę nową treścią tylko raz na kilka miesięcy. Zasada jest zatem prosta: dodawajmy treść w takich odstępach czasów, jakie sami byśmy uznali za naturalne odwiedzając czyjegoś bloga.

Przykładowo, jeśli na blogu pojawiają się treści np. 3-4 razy w miesiącu (np. raz w tygodniu, chociaż nie ma konieczności utrzymywania aptekarskiej dokładności), to jest to całkiem naturalne zachowanie. Taka częstotliwość publikacji będzie pozytywnie oceniona przez Google. Pamiętajmy – chodzi o utrzymanie naturalnej aktywności, tak, aby strona nie wydawała się martwa.

Jaki tekst na stronę internetową jest dobry? Ile znaków powinien mieć?

Na pewno tekst powinien być unikalny. Nie wykorzystujmy tego samego tekstu w kilku miejscach – jedno miejsce w Internecie, jeden tekst. Google nie lubi zduplikowanych treści i mogą być one czynnikiem obniżającym pozycję strony.

Jeśli chodzi o limit znaków, to ważne jest wyczerpanie tematu. Jeżeli uznamy, że 3500 znaków wyczerpuje temat, to nie ma sensu pisać na siłę więcej. Jeśli potrzebujemy 15000 znaków, to również nie zaszkodzi. Natomiast dolną granicą z pewnością jest ok. 1000 znaków – taka długość powinna być zarezerwowana dla krótkich komunikatów (np. o przerwie urlopowej).

Jak często korzystać ze słów kluczowych?

Nasz tekst powinien brzmieć naturalnie. Oczywiście, nasycenie go słowami kluczowymi jest bardzo istotne, jednak nie powinien on brzmieć sztucznie. Chodzi o to, aby nasycić tekst odpowiednimi frazami, a nie przesycić go. Jeśli artykuł ma np. 1500 znaków, to nie pchajmy do niego zbyt wielu fraz kluczowych. Wystarczy jedna fraza, którą powtórzymy parę razy, ale tylko wtedy, gdy nam to pasuje.

Zdecydowanie lepiej jest zachować ostrożność i wykorzystywać powtarzające się frazy bardziej subtelnie, w mniejszych ilościach. Zamiast pisać jeden tekst nasycony słowami kluczowymi do granic możliwości zdecydowanie lepiej napisać 2-3 teksty, na które rozłożymy te frazy.

Lepiej pisać nowe teksty czy aktualizować istniejące?

Joanna zwraca ponownie uwagę na to, że Google lubi, gdy strona zachowuje się naturalnie. Jeśli zatem chcemy uzupełnić jakiś temat o nowe informacje, to zdecydowanie lepiej jest zaktualizować istniejący artykuł. Dla Google jest to informacja, że tekst nie jest porzucony i nadal jest aktualizowany. Warto po aktualizacji zmienić mu także datę na obecną. W ten sposób zainteresujemy tematem nie tylko te osoby, które przeglądają archiwalne treści, ale również nowych odbiorców.

Treści zduplikowane – czy są takie straszne, jak je malują?

Na swojej stronie z pewnością powinniśmy unikać wykorzystywania treści, które znajdują się już w innych miejscach. Google bardzo ceni unikatowe treści, a tzw. duplicate content może faktycznie zaszkodzić naszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dla Google taka strona nie wnosi nic nowego i nie jest warta wyświetlania wyżej w wynikach wyszukiwania.

Jest to bardzo często spotykane w sklepach internetowych, gdzie możemy pokusić się o wykorzystanie np. treści producenta jako opisów produktów. Jest to kuszące, gdyż nie zawsze mamy czas na napisanie własnych opisów produktów, jednak warto to zrobić. Używając unikatowych treści zapewniamy sobie wyższą pozycję w Google i wyprzedzamy konkurencyjne sklepy, które oferują ten sam produkt z opisem producenta.

… spodobało się? Na LIVE znajdziesz odpowiedzi na znacznie więcej pytań!

Powyższe streszczenie to tylko część tematów, jakie Joanna Michalska z Verseo poruszyła w trakcie spotkania na żywo. Zapraszamy do zapoznania się z zapisem transmisji, a także zachęcamy do dołączenia do grupy WordPress dla początkujących, aby brać udział w innych spotkaniach i zadawać własne pytania!

Zapisz się do newslettera!

Chcesz brać udział w naszych webinarach na żywo i otrzymywać raz w miesiącu porady optymalizacyjne? Dołącz do naszego newslettera.

Default image
Błażej Starosta
Wieloletni webmaster, tworzący serwisy przy użyciu popularnych CMS typu WordPress oraz Prestashop. Ma doświadczenie w prowadzeniu sklepów internetowych i stara się być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami technologicznymi. Uwielbia dzielić się swoją wiedzą, zawsze chętnie pomoże rozwikłać problemy.

Zostaw komentarz