• Home
  • Wordpress
  • Jak dodać stronę na WordPressie do wyszukiwarki Google?

Jak dodać stronę na WordPressie do wyszukiwarki Google?

Masz już stronę internetową, wszystko zapięte na ostatni guzik i z otwartymi ramionami czekasz na odwiedzających. Ci jednak się nie pojawiają. Może się okazać, że Twoja strona w ogóle nie jest indeksowana przez Google i nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Zobacz, jak to sprawdzić i jak temu zaradzić.

Jak dodać stronę na WordPress do indeksu Google - krok po kroku

Dobra strona czy sklep internetowy to nie wszystko – jako właściciele witryny internetowej musimy jeszcze zadbać o to, aby wyświetlała się w Google. To w końcu najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa i obecność w jej wynikach wyszukiwania jest absolutnie niezbędna. Bez tego nie będziesz w stanie spopularyzować strony, przyciągnąć czytelników lub zebrać potencjalnych klientów do zrobienia zakupów w sklepie internetowym.

Aby strona wyświetlała się w wynikach wyszukiwania, musi ona zostać zindeksowana przez Google. Mówiąc innymi słowy, wyszukiwarka Google musi dodać do swojej bazy danych (indeksu) odnośniki do wszystkich twoich podstron. Tym samym twoja strona musi być otwarta na przeszukiwanie przez Google. Bez tego nigdy nie pojawi się pod żadnymi hasłami wpisanymi w Google. Na szczęście sprawienie, aby strona została zindeksowana nie jest trudne. Owszem, wyciągnięcie strony do wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania może być nie lada wyzwaniem, ale samo zainicjowanie strony, aby w ogóle pojawiała się w wyszukiwarce Google jest stosunkowo proste.

Zanim zaczniesz – upewnij się, że twoja strona faktycznie ma problemy z indeksowaniem

Wiele osób denerwuje się na zapas, obawiając się, że ich strona nie jest w ogóle zawarta w bazie Google. To, że twoja strona nie wyświetla się na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania nie oznacza, że została całkowicie pominięta przez Google. Być może strona jest indeksowana, tylko wyświetla się na tyle nisko w wynikach wyszukiwania, że nie możesz jej znaleźć.. Warto to sprawdzić zanim zaczniemy wykonywać bardziej zaawansowane operacje.

Status indeksowania można sprawdzić w bardzo prosty sposób, wpisując odpowiednią formułę w polu wyszukiwarki Google. Możemy zobaczyć, czy jakiekolwiek strony z danej domeny są indeksowane za pomocą poniższej formuły:

site:adres_strony

Przykładowo, jeśli adres naszej strony to lh.pl i chcemy sprawdzić, czy jakiekolwiek podstrony zostały z tego adresu zindeksowane, to w wyszukiwarce Google wpiszemy site:lh.pl.

Po wyszukaniu takiej frazy wyświetlone zostaną wszystkie zindeksowane strony z danej domeny. Wpisz taką formułę, podając swój adres strony. Jeśli wyświetlą się wyniki z twoimi podstronami, to oznacza, że zawartość twojej strony jest indeksowana przez Google, tylko być może ma niską pozycję, przez co ciężko ją znaleźć.

Gdy jednak zweryfikujesz, że faktycznie twoja strona nie jest uwzględniana przez indeks Google, to w takim wypadku skorzystaj z poniższych porad, dzięki którym szybko dodasz swoją stronę do najpopularniejszej wyszukiwarki.

Zadbaj o dobrą zawartość strony!

Zanim jeszcze przejdziemy do typowo technicznych porad, mamy dla was jeszcze jedną informację. Bogata zawartość strony to podstawa do pokazania się wysoko w wynikach wyszukiwania. Zanim poddasz swoją stronę indeksowaniu, upewnij się, że na twojej witrynie znajduje się odpowiednia ilość wartościowych treści. Jeśli prowadzisz sklep internetowy na WordPressie (WooCommerce), to zadbaj o to, aby każdy produkt miał ustawiony odpowiedni tytuł, słowa kluczowe i zawierał bogaty, unikatowy opis. Nie ograniczaj się do kilku zdań – opisz swoje produkty najlepiej, jak potrafisz. Jeśli nie jest to jedyne miejsce, w którym sprzedajesz swoje produkty, to upewnij się, że opis jest niepowtarzalny i nie ma w sieci jego duplikatów. Z kolei jeśli prowadzisz bloga, to nie startuj z indeksowaniem, gdy na twojej stronie świeci pustkami – to tylko zaszkodzi, a nie pomoże. Otwarcie na publikę powinniśmy zacząć, gdy na naszej stronie jest już jakaś zawartość, która może zostać przez Google zindeksowana.

Dlaczego jest to takie ważne? Roboty Google, odpowiedzialne za szperanie po sieci i wyszukiwanie nowych stron są coraz bardziej inteligentne. Ignorują one to, czy nasza strona jest ładna, czy brzydka – ważna dla nich jest zawartość naszej strony i bogactwo treści. Jeśli świeci u nas pustkami i poza ładną grafiką i przesuwającymi się „sliderami” nie mamy do zaoferowania nic więcej, to nawet jeśli coś zostanie zindeksowane, to od razu wyląduje bardzo nisko w wynikach wyszukiwania. Dlatego przed upublicznieniem strony warto ją wyposażyć w początkową zawartość, która zachęci odwiedzających do powracania i pomoże wzbić się wysoko w wynikach wyszukiwania. To tak, jak z nowym domem – może wyglądać ładnie z zewnątrz, ale raczej nikomu nie zaimponujemy, gdy po zaproszeniu do środka pokażemy puste pomieszczenia i niepomalowane ściany. Google to wykrywa i działa stosowanie do tego, co mamy na stronie.

Krok 1: Sprawdź blokadę indeksowania w WordPressie

Błachostka, ale warto ją sprawdzić. WordPress podczas instalacji oferuje zaznaczenie opcji „Pozwól wyszukiwarkom indeksować tę witrynę”. Bardzo często podczas tworzenia strony odznacza się tę opcję, po to, aby zapobiec niepotrzebnemu indeksowaniu strony przez Google w trakcie jej budowy. Często początkujący twórcy stron zapominają wyłączyć tę opcję, przez co dalej blokuje ona indeksowanie strony – sprawdź, czy Ty również tego nie zrobiłeś.

Zaloguj się do panelu administracyjnego WordPress, a następnie z menu bocznego wybierz “Ustawienia > Czytanie”. Na liście ustawień znajdziesz opcję o nazwie “Widoczność dla wyszukiwarek”.

Wyłączanie blokady indeksowania w WordPress

Upewnij się, że opcja “Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej strony” jest odznaczona. Zaznaczenie tej opcji sprawia, że na serwerze tworzony jest plik z informacją, która odmawia wyszukiwarkom (w tym Google) indeksowania strony. Jest to przydatne w trakcie procesu tworzenia strony, ale po ukończeniu ostatnich szlifów opcja ta powinna zostać koniecznie wyłączona, aby zapewnić sobie możliwość wyświetlenia w wynikach Google.

Krok 2: Dodaj swoją stronę do Google Search Console

Kolejnym krokiem jest stworzenie swojego konta w Google Search Console. To narzędzie diagnostyczne, które sprawdza stan indeksowania strony i umożliwia uzyskanie wielu wartościowych informacji w razie problemów z wyświetlaniem strony w wynikach wyszukiwania.

Przejdź do Google Search Console

Aby skorzystać z tego zestawu narzędzi, należy posiadać konto Google. Po przejściu do powyższego linku, zaloguj się na konto Google za pomocą swojego adresu Gmail. Jeśli jeszcze nie posiadasz konta Google/Gmail, to możesz je założyć pod tym adresem.

Gdy już się zalogujesz na konto, to kolejnym krokiem jest dodanie i zweryfikowanie swojej strony w Google Search Console. Jako że świeżo po zalogowaniu nie masz na liście żadnych stron, to na ekranie zauważysz tylko prośbę o dodanie swojej strony. Podaj swój adres strony i kliknij “Dodaj”.

Dodawanie strony do Google Search Console

Teraz musisz zweryfikować, że strona pod podanym adresem do Ciebie należy. Aby to zrobić, trzeba mieć dostęp do serwera FTP i skopiować na niego wygenerowany plik HTML. Postępuj w tym przypadku zgodnie z instrukcjami Google, czyli najpierw pobierz plik weryfikacyjny HTML i zapisz go na dysku.

Weryfikacja strony w Google Search Console

Następnie w dowolny sposób połącz się ze swoim serwerem FTP i skopiuj do niego pobrany plik HTML. Plik musi znaleźć się w tym folderze, na który wskazuje domena (czyli w tym przypadku będzie to główny katalog WordPress, tam, gdzie znajdują się plik index.php, wp-config.php, wp-settings.php itp.). Pamiętaj o tym, aby nie zmieniać nazwy pobranego pliku HTML, gdyż jest to unikatowy ciąg znaków przeznaczony do weryfikacji twojej strony.

Po przesłaniu pliku sprawdź, czy jest on dostępny pod adresem twojej strony. Przykładowo, jeśli plik nazywał się googleabc123.html, to po przekopiowaniu go na serwer FTP powinien być dostępny pod adresem http://www.twojastrona.pl/googleabc123.html.

Jeśli plik jest prawidłowo skopiowany, to możesz powrócić do formularza Google Search Console i potwierdzić weryfikację przyciskiem “Zweryfikuj”. Strona zostanie dodana do Google Search Console i wyświetli się w twoim panelu zarządzania na liście stron. Jeśli mechanizm ten znajdzie jakieś problemy na stronie, które uniemożliwiają prawidłowe indeksowanie, to odpowiedni komunikat i szczegóły błędu zostaną wyświetlone.

Krok 3: Stwórz mapę strony i prześlij ją do Google Search Console

Czym jest mapa strony? Można powiedzieć, że jest to odpowiednio ułożona i posortowana hierarchicznie lista wszystkich podstron w naszym sklepie czy blogu. Kupę lat temu mapy stron wyglądały zupełnie inaczej niż dziś. Widoczne były bezpośrednio na stronie w osobnej zakładce i można tam było znaleźć listę wszystkich podstron w ramach danej witryny, do których dostęp miała osoba odwiedzająca. Ułatwiało to poniekąd nawigację na starych stronach, ale też pomagało robotom Google w przeszukiwaniu całej strony i indeksowaniu jej zawartości.

Schemat mapy strony

Dziś mapy stron są zupełnie inne – nie robi się ich już w HTML-u i nie są widoczne na stronie. Zamiast tego mapy stron są zapisane w postaci plików z rozszerzeniem XML i są nastawione tylko na wyszukiwarki internetowe. Pomagają one w indeksowaniu strony poprzez zaoferowanie gotowego schematu, na podstawie którego szybciej jest skanowana zawartość naszego WordPressa. Mapa strony XML WordPressa mówi także wyszukiwarkom, które podstrony są najważniejsze oraz jak często jest aktualizowana nasza witryna. Dzięki mapie co prawda nie zwiększymy swojej pozycji w Google ALE sprawimy, że zawartość naszej witryny będzie po prostu szybciej pojawiała się w wynikach wyszukiwania (np. nowe posty na blogu czy nowe produkty w sklepie).

Google Search Console umożliwia nadesłanie mapy strony, aby Google mógł łatwiej indeksować podstrony z naszej domeny. Taką mapę można stworzyć za pomocą wtyczki do WordPressa o nazwie Google XML Sitemaps. Aby ją zainstalować, przejdź w WordPressie do panelu administracyjnego i wybierz zakładkę “Wtyczki > Dodaj nową”. Następnie wyszukaj Google XML Sitemaps i kliknij w przycisk instalacji wtyczki. Po jej zainstalowaniu uaktywnij wtyczkę przyciskiem “Włącz”.

Teraz musisz wygenerować swoją mapę strony i uwzględnić w niej odpowiednie treści (podstrony, wpisy, kategorie itp.). W tym celu przejdź do “Ustawienia > XML-Sitemap”.

W sekcji “Zawartość mapy strony” zaznacz pola:

  • Zawiera stronę główną
    Zawiera wpisy
    Zawiera statyczne strony
    Zawiera kategorie

Tworzenie mapy strony - wybór elementów do uwzględnienia

Jeśli masz jakieś kategorie, które nie powinny się znajdować w mapie strony, to możesz je zaznaczyć poniżej w sekcji z wykluczaniem kategorii. Potwierdź utworzenie mapy strony przyciskiem “Zaktualizuj opcje” u dołu ekranu. Mapa strony zostanie wygenerowana, a na samej górze podsumowania znajdziesz adres do twojej mapy. Będzie to zazwyczaj taki adres:

http://www.twojastrona.pl/sitemap.xml

Adres wygenerowanej mapy strony

Teraz trzeba ją przesłać do Google Search Console. Zaloguj się do usługi Google Search Console i wybierz z listy swoją zweryfikowaną witrynę. Następnie w menu bocznym udaj się do “Indeksowanie > Mapy witryn”.

Przejście do zakładki "Mapy strony" w ustawieniach witryny w Google Search Console

W górnym prawym rogu wybierz “Dodaj/testuj mapę witryny”. Pojawi się okienko, w którym należy wpisać adres do mapy strony. Nazwa domeny powinna być wpisana domyślnie, wystarczy więc, że dopiszesz tylko nazwę pliku z mapą, czyli sitemap.xml.

Dodawanie mapy strony do Google Search Console

Przetestuj mapę strony przyciskiem “Test” i jeśli wszystko jest dobrze, to prześlij ją do Google przyciskiem “Prześlij”. Mapa strony zostanie dodana i ułatwi to indeksowanie twojej witryny.

Teraz możesz skupić się na tworzeniu wartościowych treści na twoją stronę – kwestie techniczną związaną z Google masz już za sobą. Oczywiście nie oznacza to, że powyższe porady są wszystkim, co musisz zrobić, aby twoja strona była na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Do tej pory dopiero zagwarantowaliśmy sobie obecność w Google, natomiast nasza pozycja jest zależna od wielu innych czynników, takich jak ilość zewnętrznych, wartościowych stron, które zawierają odnośniki do naszej strony (tzw. backlinki), obecność w serwisach społecznościowych (Facebook, Google+, Twitter) oraz wiele, wiele innych.

Tags:,

8
Dodaj komentarz

avatar
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
KrzysiekJuliaIwonaMarcinmichal Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Adam
Gość
Adam

Miło mi że odszukałem tak ciekawy wpis. Gratuluję! Teamt wyczerpany do dechy 😉

Damian Hyjek
Gość
Damian Hyjek

Pomocny artykuł. Dziękuję.
https://prosteobrazki.wordpress.com/

PL
Gość
PL

Czy mógłbyś doprecyzować sformułowanie ,,Następnie w dowolny sposób połącz się ze swoim serwerem FTP ” Jak mam się połączyć z tym serwerem? help!

michal
Gość
michal

Witam.Mi niestety pojawia sie to Podczas wczytywania arkusza stylów wystąpił błąd: Wystąpił nieznany błąd (805303f4) , jak temu zaradyic??

Marcin
Gość
Marcin

Witam, dzięki za pomoc

Iwona
Gość
Iwona

Dziękuję za pomoc! Super opracowane, że nawet nowicjusz dal radę ogarnąć. 🙂

Julia
Gość
Julia

Bardzo pomocny artykuł – dziękuję!

Krzysiek
Gość
Krzysiek

Super. Jak zadziała będzie dobrze 🙂

Facebook - LH.pl

Page plugin Facebook nie działa poprawnie. Proszę włączyć śledzenie w ustawieniach przeglądarki.