Jak dodać mapę strony w WordPressie?

Mapa strony w WordPressie

Mapa strony internetowej to zbiór wszystkich podstron w twojej witrynie. Ułatwia ona poinformowanie wyszukiwarek o tym, jak wygląda struktura naszej witryny i jakie podstrony się na niej znajdują. Każda publikacja nowego wpisu uaktualnia mapę strony o odnośnik do nowej treści. Jak dodać mapę strony w WordPressie, aby wykorzystać tę funkcję na swoim blogu lub sklepie?

Każdy posiadacz strony internetowej nieustannie dąży do tego, aby zoptymalizować swoją witrynę pod SEO najlepiej jak się tylko ta. Jedną z podstawowych rzeczy na drodze optymalizacyjnej jest posiadanie mapy strony i przesłanie jej do Google Search Console. Zanim przejdziemy do wdrażania mapy, zobaczmy, czym ona dokładnie jest i jakie są jej rodzaje, bowiem tak – występuje więcej niż jeden typ mapy strony.

Mapa strony HTML czy sitemap XML?

Mapa witryny to nic innego jak lista wszystkich podstron, która odpowiednio kieruje zarówno wyszukiwarki, jak i odwiedzających do Twoich zasobów. Mapy witryny można podzielić na dwie podstawowe kategorie: HTML oraz XML.

Mapa HTML jest widoczna jako faktyczna podstrona w twojej witrynie i wyświetla się np. zgodnie z motywem strony. Po jej otwarciu pojawia się lista podstron i wpisów w sposób uporządkowany według twoich preferencji. Z tego względu może ona stanowić uproszczony podgląd struktury naszej strony i ułatwić rzeczywistemu czytelnikowi znalezienie podstrony, której nie może normalnie wyszukać.

Mapa XML to z kolei rozbudowany plik tekstowy o określonej strukturze, zawierający listę naszych podstron wraz z odnośnikiem do każdej z nich. Ułożona jest według usystematyzowanego schematu, a każdy link zawiera dodatkowe informacje np. o dacie publikacji czy ostatniej aktualizacji. Ta mapa jest przeznaczona dla wyszukiwarek internetowych i to właśnie tę mapę po stworzeniu w swojej witrynie należy przesłać następnie do Google Search Console.

Czy mapa strony wpływa na SEO?

Przedstawione powyżej dwa rodzaje map mają na celu pomóc pod względem SEO. Warto jednak w tym momencie podkreślić, że nie mają one bezpośredniego wpływu na pozycję Twojej strony WWW w wynikach wyszukiwania Google’a.

Istotne jest jednak, że wgrywając mapy witryn odpowiednio przyczyniasz się do łatwiejszego dostępu do wszystkich nowych podstron, zarówno dla robotów wyszukiwarek, jak i dla użytkowników. Dzięki temu wyszukiwarka łatwiej znajdzie nowe podstrony i chętniej zaindeksuje taką stronę.

Odpowiednio przygotowana mapa witryny powinna posiadać linki do każdej podstrony, którą chcemy zaindeksować. Sitemapy nie są traktowane jako główny czynnik rankingowy zatem stworzenie jej nie wpłynie natychmiastowo na poprawę Twojej pozycji strony WWW do podium. Pamiętaj, że Google zaindeksuje Twoje strony WWW nawet, gdy nie będziesz posiadać mapy witryn. Jeśli jednak zostanie wgrana pozwoli to na znaczne uproszczenie tego procesu. Umożliwi inteligentne przeanalizowanie zawartości Twojej strony WWW przez wyszukiwarki internetowe.

Domyślna mapa strony XML w WordPressie (od wersji 5.5)

Warto zacząć od tego, co już mamy. O ile kiedyś konieczne było doinstalowanie wtyczki do stworzenia mapy strony, o tyle na dzień dzisiejszy nie jest to już absolutnie konieczne. Wszystko dzięki temu, że WordPress od wersji 5.5 posiada wbudowaną mapę stronę XML, która generuje się automatycznie.

Jedyne, co jest konieczne do tego, aby mapa strony została wygenerowana, to upewnienie się, że WordPress jest otwarty na indeksowanie. W tym celu udaj się do zakładki “Ustawienia > Czytanie”, a następnie upewnij się, że odznaczona jest opcja “Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny”.

Domyślną mapę strony XML w WordPressie możesz podejrzeć, dopisując po adresie strony “/wp-sitemap.xml”, czyli np.

https://adres-witryny.pl/wp-sitemap.xml

Po wywołaniu swojego adresu strony z dopiskiem /wp-sitemap.xml powinna wyświetlić się mapa strony z podziałem na różne treści. Jeśli tak jest, możesz przesłać swoją mapę strony do Google Search Console.

Tworzenie mapy witryny XML za pomocą wtyczki Yoast SEO

Obecność wbudowanej mapy strony nie sprawia jednak, że ta funkcja nie jest też dostępna we wtyczkach, które do tej pory się tym zajmowały. Kombajny typu Yoast SEO nadal pozwalają generować własną mapę strony, a gdy to robią, wyłączają automatycznie tą wbudowaną.

Jeśli zatem korzystasz z Yoast SEO, wykonaj poniższe czynności, aby utworzyć mapę strony XML za pomocą tej wtyczki:

  • przejdź do sekcji ustawień wtyczki. Następnie kliknij „Funkcje” i w polu Mapa strony kliknij „Włącz
Yoast SEO - mapa witryny
  • Następnie w sekcji „Mapa strony XML” kliknij w znak zapytania w „?”. Po kliknięciu pojawi Ci się opcja: „Zobacz mapę strony XML
Yoast SEO - wygenerowanie mapy witryny

Pamiętaj, aby otrzymany link (przeważnie ma postać: mojastrona.pl/sitemap_index.xml)  dodać do Google Search Console.

Sprawdź, jak dodać stronę do Google Search Console

Teraz odczekaj kilka dni, aż Google przetworzy zmiany i zaindeksuje strony www.

Tworzenie mapy witryny HTML za pomocą wtyczki WP Sitemap Page

Jeśli na swojej stronie chcesz stworzyć mapę HTML, czyli tę mapę, która przeznaczona jest nie tylko dla wyszukiwarek i robotów internetowych, ale przede wszystkim dla ludzi, to możesz skorzystać do tego z odpowiedniej wtyczki. Ułatwi ona pracę, generując odpowiedni shortcode, który po wstawieniu w wybrane miejsce (np. na dedykowaną mapie HTML stronę) wygeneruje listę podstron. W końcu nie chcesz samemu za każdym razem aktualizować mapy strony np. o nowe wpisy, prawda?

Pierwszym krokiem będzie zainstalowanie wtyczki WP Sitemap Page. Gdy wtyczka zostanie poprawnie zainstalowana wykonaj następujące kroki:

  • przejdź do sekcji „Ustawienia” i następnie “WP Sitemap Page
WP Sitemap Page - wygenerowanie mapy strony

Tutaj możesz wprowadzić konfigurację odpowiadającą Twoim potrzebom. Po zapisaniu zmian masz możliwość wyświetlenia mapy witryny na dowolnej podstronie.

Otrzymasz w tym celu wspomniany shortcode, który należy skopiować, a następnie wkleić na wybranej przez siebie podstronie.

Podsuwanie

Stworzenie mapy strony to prosty, jak również skuteczny sposób na to, aby ułatwić widoczność Twojej strony WWW m.in. dla robotów wyszukiwarek. Mimo, że nie ma ona bezpośredniego wpływu na pozycję w Google, to pamiętaj, że ułatwia nawigację po Twojej stronie, co pozwala użytkownikowi lepsze jej eksplorowanie.

Zapisz się do newslettera!

Chcesz brać udział w naszych webinarach na żywo i otrzymywać raz w miesiącu porady optymalizacyjne? Dołącz do naszego newslettera.

Default image
Karolina Wierzbińska
Zwolenniczka innowacyjnego podejścia do biznesu w sieci. Od kliku lat głównym zamiłowaniem jest SEO i Content Marketing. Nieustannie śledzi wszelkie nowinki technologiczne. Na co dzień entuzjastka zdrowego trybu życia i miłośniczka wszystkich ras psów.