Jak założyć wizytówkę w Google Moja Firma

Google to niekwestionowany lider wśród wyszukiwarek, dający możliwość reklamowania się każdej firmie, niezależnie od jej wielkości. Wśród narzędzi reklamowych amerykańskiego potentata znajduje się Google Moja Firma, czyli bezpłatna wizytówka ułatwiająca kontaktowanie się z klientami w wyszukiwarce i w Mapach Google.

Z tego artykułu dowiesz się jak samodzielnie założyć profil swojej firmy, a także na co warto zwrócić uwagę uzupełniając informację na temat swojej działalności. 

Zanim jednak do tego przejdziemy, pozwól, że przedstawię Ci kilka faktów o tej usłudze, którymi Google podzieliło się w podsumowaniu roku 2020:

  • Usunięto lub zablokowano aż 55 milionów recenzji naruszających zasady 
  • Usunięto 3 miliony fałszywych profili firm
  • 960 000 recenzji i ponad 300 000 profili firm, które zostały zgłoszone przez użytkowników Map Google zostało usuniętych
  • 160 milionów zdjęć oraz 3,5 miliona filmów zostało sprawdzonych i usuniętych ponieważ naruszały zasady lub były słabej jakości
  • Ponad 610 000 kont użytkowników po wykryciu i zbadaniu podejrzanego lub naruszającego zasady zachowania zostało usuniętych przez Google 
  • Powstrzymano ponad 3 miliony prób weryfikacji profili firm w Google, które nie należały do ​​nich

Jeśli liczby te zrobiły na Tobie wrażenie, to myślę, że tym chętniej przejdziesz ze mną krok po kroku instrukcję dodania swojej firmy do Google Moja Firma. 

Jakie są korzyści z posiadania wizytówki Google Moja Firma?

Wizytówka ta ułatwi potencjalnym Klientom dotarcie do informacji o Twojej działalności, jeśli w wyszukiwarce wpisali oni zapytanie według klucza:

  • produkt / usługa + lokalizacja 
  • nazwa firmy 
  • nazwa firmy + lokalizacja 

W większości przypadków po wpisaniu tego typu fraz użytkownik oprócz reklam i wyników organicznych zobaczy widok taki, jak poniżej: 

Wynik firmy w wyszukiwarce Google

Pojawi się tabela, w której użytkownik znajdzie sugestie firm pasujących do wpisanej frazy, a także Mapę Google z lokalizacją sugerowanego przedsiębiorstwa.

Dostępne w tabeli funkcjonalności pozwalają na:

  • szybkie przekierowanie użytkownika na Twoją stronę WWW, 
  • wyznaczenie trasy do siedziby Twojej Firmy, 
  • wykonanie połączenia,
  • zapisanie Twojej wizytówki. 

Dobrze uzupełniony profil da możliwość prezentowania logo Twojej Firmy, zdjęć pracowników lub Twoich realizacji, a także w przypadku wielu branż np. informacji o menu lokalu lub dostępności usprawnień dla osób niepełnosprawnych. 

Przykładowa wizytówka w Google Moja Firma

Użytkownicy mobilnego wyszukiwania mogą za pomocą jednego kliknięcia zadzwonić do Ciebie lub wysłać SMS. Dzięki tej funkcjonalności użytkownicy mogą zobaczyć Twoją wizytówkę i skontaktować się z Twoją firmą praktycznie 24 godziny na dobę. 

Kto może założyć konto w Google Moja Firma?

Taki wpis może (a nawet powinien) założyć właściciel każdej firmy. Wystarczy do tego konto Google. Na tym etapie warto przypomnieć, że założenie takiego konta jest zupełnie BEZPŁATNE, podobnie jak posiadanie wpisu przy Mapie Google. 

Dlaczego właściciel? Odpowiedź jest prosta: ponieważ będzie jej głównym właścicielem, a swoim współpracownikom będzie mógł nadać uprawnienia dające możliwość edycji lub zarządzania nią. W przypadku ewentualnych zmian kadrowych właściciel zawsze ma dostęp do swojej wizytówki i może usunąć lub nadać nowe uprawnienia kolejnym osobom.

Jak dodać firmę w Google Moja Firma?

Przygotowałam dla Ciebie instrukcję, która pomoże Ci dodać Twoją firmę. W tym celu należy wykonać następujące kroki:

Krok 1: Rozpocznij rejestrację

Wejdź na stronę https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ i kliknij “Zarządzaj teraz”.

Krok 2: Znajdź lub dodaj swoją firmę

Google najpierw zasugeruje wyszukanie bazy firm w celu znalezienia swojego przedsiębiorstwa. Spróbuj znaleźć swoją firmę w istniejących już wynikach mapowych.

Znajdź lub dodaj swoją firmę do Google Moja Firma

Jeżeli okaże się, że wynik mapowy istnieje i zarządza nim ktoś inny, możesz poprosić o dostęp do zarządzania lub własności za pośrednictwem formularza Google: https://business.google.com/arc/p/ChIJd1tljQtbBEcRtw0AHy8NU70?hl=pl

Jeśli jednak nie możesz znaleźć swojej firmy, kliknij “Dodaj informacje o swojej firmie w Google”.

Spowoduje to wywołanie kreatora, za pomocą którego możesz dodać wpis z informacjami o swojej firmie.

Krok 3: Wpisz nazwę firmy do wyświetlenia w Google

Jeśli nazwa rejestrowa brzmi np. “PPHU Aga Malińska” i nie wskazuje nazwy brandu lub profilu firmy, za pomocą którego chcesz być wyszukiwany/-a w Google, to możesz uzupełnić te dane bardziej adekwatnymi frazami w Google Moja Firma. 

Nie przesadzaj jednak z ilością fraz kluczowych. Nazwa powinna być w dużej mierze zgodna z rzeczywistą – możesz ewentualnie “upiększyć” zapis i dodać główny profil działalności, czyli np. “Aga Malińska Doradztwo Marketingowe”. 

W kolejnych krokach formularz da Ci możliwość uzupełnienia wizytówki o Twoje produkty i usługi – tam będzie można użyć większej ilości fraz związanych z Twoją działalnością.

Wpisz nazwę firmy w Google Moja Firma

Krok 4: Wybierz kategorię firmy

W kolejnym kroku należy wybrać kategorię podstawową Twojej działalności, czyli branżę, w jakiej działasz. Pamiętaj, że nie możesz stworzyć własnej – musisz wybrać jedną z dostępnych w Google. 

UWAGA: Nie jest to też jeszcze miejsce, w którym uzupełniasz oferowane produkty i usługi. 

Wybierz kategorię firmy

Krok 5: Ustaw lokalizację firmy (lub obszar świadczenia usług)

Lokalizacja jest bardzo ważnym elementem zakładania wizytówki Google Moja Firma. Nawet jeśli sprzedajesz online, albo dojeżdżasz do Klienta, to pamiętaj, że wpisanie dokładnego adresu pomaga przy decyzji zakupowej. W oczach Twojego Klienta jesteś bardziej profesjonalny i transparentny. Oczywiście możesz zablokować wyświetlanie dokładnego adresu.

Wybierz obszar świadczenia usług

Jeśli wybierzesz opcję “Tak”, uzupełnij szczegółowo dane lokalizacji, w której klienci mogą odwiedzić np. Twój sklep i dokonać zakupów.

Lokalizacja świadczenia usług

Jeśli wybierzesz opcję “Nie”, Google Moja Firma poprosi Cię, aby określić ogólny obszar, w jakim świadczysz usługi. Pamiętaj, że zawsze będzie można zmienić lub dodać inny region, w którym działasz. 

Ogólny obszar świadczenia usług

Krok 6: Ustaw dane kontaktowe firmy widoczne w wizytówce

W kolejnym kroku możesz wprowadzić dane kontaktowe, za pomocą których klienci mogą się z Tobą kontaktować. Uzupełnij je tak, aby Twoi potencjalni klienci uzyskali numer telefonu i adres Twojej strony www. Jeśli nie posiadasz swojej strony możesz wprowadzić tu np. link do firmowego fanpage’a w social mediach. Warto zwrócić uwagę na to, że na podany w tym miejscu numer telefonu może być wysłany SMS do weryfikacji konta.

Krok 7: Dokończ rejestrację

W kolejnym kroku możesz wybrać, czy chcesz otrzymywać od Google informacje i porady dotyczące swojej firmy w Google. Nie jest to konieczne do założenia profilu.

Możesz wybrać “Tak” lub “Nie” – nie wpłynie to na działanie i widoczność wizytówki.

Na samym końcu pojawi się komunikat z informacją, że Twoja wizytówka jest gotowa. Zanim jednak zaczniesz z niej korzystać i uzupełniać ją o bardziej szczegółowe informacje, konieczna jest weryfikacja Twojej firmy.

Krok 8: Wybierz sposób weryfikacji firmy

W celu ukończenia dodawania wizytówki do Google Moja Firma należy potwierdzić, że firma należy do nas.

Jeśli w poprzednich krokach nie wybraliśmy żadnej opcji, która wymagałaby od nas podania adresu pocztowego, to Google poprosi nas teraz o jego wprowadzenie. Adres podany na tym etapie nie będzie widoczny publicznie – służy jedynie do weryfikacji tożsamości w Google.

Wpisz adres pocztowy

Następnie Google zapyta nas, jaki sposób weryfikacji chcemy wybrać. Weryfikacji można dokonać na dwa sposoby – poprzez odebranie kartki pocztowej wysłanej na podany adres firmy lub poprzez wiadomość SMS wysłaną na podany numer telefonu. 

Wybierz sposób weryfikacji

Jeśli wybierzesz opcję pocztówki, to w ciągu 15 dni do Twoich drzwi zapuka listonosz z kodem weryfikacyjnym i instrukcjami od Google. 

Weryfikacja przez pocztówkę

Jeśli zależy Ci na czasie, to możesz wybrać weryfikację za pomocą numeru telefonu. Najprostsza metoda to wysyłka kodu SMS. W tym celu należy kliknąć albo przycisk Wyślij SMS

Krok 9: Wprowadź kod weryfikacyjny 

Niezależnie od wybranego sposobu weryfikacji (czy to pocztówką, czy to SMS-em) wejdziesz w posiadanie kodu weryfikacyjnego. Musisz go teraz przepisać, aby potwierdzić swoją tożsamość.

Wpisz kod weryfikacyjny

Po przepisaniu kodu weryfikacyjnego możesz już w pełni zarządzać swoją wizytówką.  

Zapoznaj się z panelem zarządzania wizytówką w Google Moja Firma

Po wpisaniu podstawowych danych, otrzymasz dostęp do pełnego kokpitu zarządzania, który da Ci nieograniczone możliwości zdobywania opinii, dzielenia się bieżącymi informacjami itp. 

Panel Moja Firma

Rozpocznij przygodę z uzupełnianiem właściwych usług, godzin otwarcia, zdjęć. Możesz nawet stworzyć wirtualny spacer po Twojej firmie za pomocą usługi Google 360. Znajdziesz tu także statystyki wyświetleń Twojej wizytówki w wynikach wyszukiwania.

UWAGA: Proces pozycjonowania wizytówki, podobnie jak strony WWW, jest procesem czasochłonnym i branych pod uwagę jest wiele czynników. Jeśli zadzwoni do Ciebie jakakolwiek firma, dająca gwarancję pozycji w wynikach mapowych, nie daj się oszukać. 

Specjaliści radzą, jak prowadzić wizytówkę w Google Moja Firma

Jeśli postępowałeś zgodnie z moją instrukcją wiesz, że sam proces jest bardzo prosty i nie wymaga zbyt dużej ilości czasu oraz umiejętności. Jednak założenie wizytówki Google Moja Firma, to początek drogi, jaką musisz pokonać. Pamiętaj, że każde dodatkowe działanie z Twojej strony pomoże Ci wypozycjonować Twoją wizytówkę, a tym samym być lepiej widocznym dla potencjalnego Klienta. Oto kilka porad, które warto wziąć sobie do serca.

Wykorzystaj frazy związane z Twoim biznesem

Użyj w nazwie najpopularniejszej frazy związanej z Twoim biznesem z dopiskiem miasta np. Dentysta Kraków – Pro dent.  Zastanów się, jakie hasła wpisuje Twój potencjalny klient w wyszukiwarce Google. 

Użyj tej frazy w opisach produktów, usługach, we wpisach oraz w opisie strony. Jeżeli masz wątpliwości, sprawdź, jak swoją wizytówkę nazwała Twoja konkurencja i jakich fraz używa w nazwie.

Wojciech Nowak, www.marketingkrokpokroku.pl

Dodaj obszerny opis swojej firmy

Włącz witrynę firmową w wizytówce. Skonfiguruj motyw, dodaj zdjęcia i przycisk główny (np. Zadzwoń teraz lub Kontakt z nami). Dodaj obszerny opis swojej firmy w sekcji Tekst główny podsumowania. Niech będzie on unikatowy – nie kopiuj go ze strony. To jedyne miejsce w wizytówce które nie posiada limitu słów. Wykorzystaj to. 

W opisie powinny znaleźć się frazy kluczowe i link do Twojej strony www. Zapisz witrynę. Wykonaj ten krok nawet jeżeli posiadasz już swoją stronę www.  Frazy kluczowe zawarte w opisie pomogą w pozycjonowaniu wizytówki.

Wojciech Nowak, www.marketingkrokpokroku.pl

Aktualizuj wizytówkę na biężąco

Niech wizytówka Twojej firmy żyje i odzwierciedla jej bieżące działanie oraz prezentuje to, jak wygląda Twój biznes! Publikuj regularnie zdjęcia i wpisy. Skup Nigdy nie wiesz co zainteresuje osoby wyszukujące, dlatego zaprezentuj wnętrze swojej firmy, realizacje, zespół, czy to jak wygląda twoja siedziba od zewnątrz. Jeżeli dodatkowo prowadzisz bloga lub przeprowadzasz okazjonalne akcje promocyjne to sekcja wpisów będzie idealnym narzędziem, które zwiększy zasięg treści i akcji promocyjnych. Zdjęcia i wpisy mają duży potencjał, a wykorzystując go przekonasz użytkowników do kontaktu właśnie z Twoją firmą. 

Paweł Gulina, adlike.pl

Ułatwiaj kontakt swoim potencjalnym klientom

Aktywizuj swoją wizytówkę i ułatw kontakt ze swoją firmą. Coraz więcej użytkowników decyduje się na kontakt w postaci chatów. Włącz w sekcji Wiadomości opcję wysłania zapytań bezpośrednio przez wyszukiwarkę i mapy Google, skróci to długość komunikatu oraz pozwoli ci dotrzeć do tych, którzy nie lubią kontaktu poprzez połączenie telefoniczne. Dla usprawnienia kontaktu zainstaluj aplikację Google Moja Firma na smartfon, która pozwoli ci obsługiwać chat bez dostępu do komputera.

Paweł Gulina, adlike.pl

Zachęcaj klientów do wystawiania opinii

Odpisuj na opinie i zachęcaj dotychczasowych klientów do ich wystawiania. Najważniejszym punktem jest upominanie się o opinie, wysłanie linku do ich wystawienia, ponieważ jak wiemy najwyższą motywacje do wystawienia opinii stanowią negatywne emocje. Odpisywanie na opinie poprawia pozycjonowanie wizytówki. Odpisuj na każdą opinie, podziękuj za pozytywne jak i wyjaśniaj negatywne. Oczywiście z należytą kulturą, bez emocji. Jeżeli ktoś wystawi ci jedną gwiazdę bez zostawienia komentarza, poproś o rozwinięcie jego wypowiedzi motywując to prośbą o wskazówki, które pozwolą twojej firmie doskonalić się. 

Paweł Gulina, adlike.pl

Zapisz się do newslettera!

Chcesz brać udział w naszych webinarach na żywo i otrzymywać raz w miesiącu porady optymalizacyjne? Dołącz do naszego newslettera.

Default image
Agnieszka Malińska

Dodaj komentarz