Co musisz wiedzieć zanim kupisz domenę na giełdzie?

Coraz mniejszy wybór dostępnych do rejestracji domen zmusza nas do zapoznania się z mechanizmami działania domenowego rynku wtórnego. Na czym polega kupowanie domen na giełdzie?

kupowanie domen na giełdzie, domena, whois, nask
Ostatnio na blogu pisałam o sposobie zarabiania, polegającym na sprzedaży domen. Miejscem, które służy do sprzedaży i kupna domen “z drugiej ręki” są giełdy domenowe, oferujące możliwość wystawienia usługi na aukcji, a także w formie sprzedaży natychmiastowej. Na giełdzie sprzedawać i kupować usługi może każdy, a o bezpieczeństwo transakcji dba portal giełdowy, który najczęściej jest platformą płatną.

Na giełdzie znajduje się domena, którą chcę wykupić

Jeśli na giełdzie spotkamy adres domenowy, który nas interesuje, możemy złożyć ofertę sprzedającemu i jeśli propozycja ta będzie spełniała jego wymagania – staniemy się abonentami wybranej domeny. Zanim jednak zdecydujemy się na kupno nazwy na giełdzie, warto pamiętać o kilku zasadach:

1. Sprawdź status domeny w rejestrze whois

Jeśli jest to domena polska, status sprawdzamy na stronie NASK, jeśli globalna – możemy skorzystać z jednej z wielu dostępnych wyszukiwarek whois. Status domeny, którą chcemy wykupić powinien mówić o zajętości usługi. Domena powinna być zarejestrowana na jakiś konkretny podmiot – osobę fizyczną lub firmę. Nie spodziewajmy się jednak, iż w rejestrze znajdziemy dane tej osoby – najczęściej spotkamy się z danymi giełdy domenowej. Ważne jest, aby domena nie była w okresie wygasania, ani nie posiadała statusu “po usunięciu z kolejki”. Uniwersalnym przewodnikiem po statusach domenowych jest cykl domen polskich i globalnych, który również znajdziecie na blogu.

2. Sprawdź, czy pod daną domeną znajduje się strona WWW

Wpisując nazwę domeny w przeglądarkę możesz w bardzo prosty sposób zweryfikować, czy domena posiada przekierowania na inną domenę, lub czy wyświetla się pod nią witryna WWW. Jeśli pod wybraną nazwą znajdują się treści – zweryfikuj ich charakter. Może się zdarzyć, że poprzedni właściciel umieszczał na stronie, dla przykładu, treści erotyczne lub reklamowe, a ze skrzynek pocztowych w domenie wysyłał tony spamu dziennie. W takiej sytuacji mówimy o złej reputacji domeny.

3. Przejrzyj czarne listy

Warto również prześledzić czarne listy i sprawdzić, czy domena nie trafiła na jedną z nich. Czarna lista to rejestr gromadzący informacje o adresach IP i domenach, które były wykorzystywane do rozsyłania treści szkodliwych, czyli SPAMu.  Obecność domeny na liście możemy sprawdzić chociażby na stronie anti-abuse.org. Warto pamiętać, iż czarnych list jest wiele, a każda z nich kieruje się innym sposobem doboru adresów.

4. Wirusy na stronie

Jeśli pod domeną została umieszczona strona WWW, sprawdź, czy nie jest ona zawirusowana. Strony, które są oznaczone w Google jako dokonujące ataków lub niebezpieczne, mogą nie być wyświetlane w wyszukiwarkach. Jeśli zdecydujesz się na kupno domeny, pod którą w przeszłości widniała strona z tego typu problemami, możesz spotkać się z trudnościami przy pozycjonowaniu własnej witryny.

5. Sprawdź, czy na domenę nie został nałożony ban od Google

W wyszukiwarkę wpisz frazę site:nazwatwojejdomeny.pl. Jeśli wyszukiwarka wyświetla treści pod domeną, a także jej podstrony – domena nie jest zbanowana przez Google. Ban to najwyższa kara, jaką może nałożyć Google na właściciela witryny. Jest ona nakładana, gdy właściciel strony WWW umieszcza na niej wyłącznie treści reklamowe, przekierowania do niebezpiecznych witryn, bądź kopiuje treść z innych stron.

kupowanie domen na giełdzie, domena, google, przeglądarka

 

6. Zweryfikuj historię stron WWW pod domeną

W tym celu możesz skorzystać z narzędzia: WaybackMachine . Za pomocą tej wyszukiwarki możesz prześledzić wszystkie strony, które kiedykolwiek były umieszczone pod daną nazwą. Zwróć uwagę również na linki, które były umieszczane na stronach. Upewnij się, że  nie kierowały do witryn ze złą reputacją.

7. Zadbaj o pewny zakup

Upewnij się, że użytkownik sprzedający usługę jest osobą wiarygodną. Niektóre giełdy domenowe pokazują statystyki sprzedaży danego użytkownika, a co najważniejsze – liczbę transakcji, które nie zostały zakończone z winy sprzedającego.

8. Przeczytaj regulamin giełdy domenowej

Uważnie prześledź regulamin giełdy, a także sprawdź tabelę z cenami za poszczególne operacje. Upewnij się, że cesja domeny (zmiana abonenta), po jej zakupie nie będzie dodatkowo płatna.

9. Sprawdź znak towarowy

Sprawdź, czy wybrana przez Ciebie nazwa domenowa nie jest chroniona znakiem towarowym. W tym celu możesz skorzystać z wyszukiwarki znaków na na stronie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Kupno domeny chronionej znakiem towarowym może spowodować, że stracisz zainwestowane pieniądze, a na drodze sądowej usługa może zostać przypisana innemu podmiotowi.

10. Sprawdź status domeny po zakupie

Po zakupie warto jeszcze upewnić się, że w rejestrze domenowym widnieją już dane Twoje lub Twojej firmy. Taka informacja w bazie whois zapewni Cię, że jesteś abonentem wykupionej usługi i masz prawo do jej użytkowania. Pamiętaj, że zakupioną na giełdzie domenę możesz dowolnie przenieść do wybranego rejestratora.

 

Powyższe działania nie są czasochłonne, ani nie wymagają posiadania skomplikowanej wiedzy technicznej. Warto o nich pamiętać, aby uchronić się przed złą decyzją zakupową i z powodzeniem budować własną stronę WWW.

Default image
Aneta Rutkowska
Koordynator ds. marketingu w LH.pl. WordPressowy samouk, organizator warsztatów i spotkań społeczności WordPressa - WordUp Poznań.
Zostaw komentarz